بازسازی دفتر اداری کاپیتان
معمار: بهاره محمدزاده، علیرضا صدقی
موقعیت: تهران، ایران
تاریخ: 1396
مساحت: 150 مترمربع
وضعیت: ساختهشده
کارفرما: گروه مواد غذایی کاپیتان
مدیر پروژه: علیرضا صدقی
اجرا: علیرضا صدقی، کارو دیزاین
عکس: استودیو دید
این پروژه در طبقه دوم ساختمانی با قدمت چهل سال، در خیابان بهشتی، از جمله مهمترین مناطق اداری شهر تهران، واقع است. علاوه بر حجم ترافیک و شلوغی ناشی از رفتوآمد در این مناطق که همواره سهم بزرگی در ایجاد تنش در روحیه پرسنل دارد، طراحی داخلی اولیه این دفتر نیز، با حجم کاغذهای دیواری کلاسیک کرمرنگ و کاربرد نامعقول تزیینات چوبی، در نبود نورگیری طبیعی در ورودی واحد، به تیرگی و محدودیت فضا میافزود و به صورت ملموس، بار سنگینی بر دوش کاربران آن میگذاشت. لذا ابتداییترین رویکردی که در طراحی داخلی این واحد اداری میبایستی مورد توجه قرار میگرفت، ایجاد فضایی آرام و روشن، به دور از دغدغهها و شلوغی شهر، به منظور ارتقاء پویایی و کارایی هرچه بیشتر کاربران فضا، اعم از پرسنل و میهمانان بود.
خواست کارفرما مبنی بر اختصاص این دفتر به محل برگزاری جلسات عقد قرارداد و رایزنیهای خصوصی مدیران، و لزوم وجود اتاقهایی بزرگ، و همچنین اهمیت حس القاءشده به مراجعین در بدو ورود که میتوانست نقش بهسزایی در موفقیتهای کاری این مجموعه ایفا کند، از نکات مورد توجه در طراحی بود. از سویی دیگر، اشاره تلمیحگونه به ماهیت برند تجاری و تبلیغات شرکت کاپیتان، برگرفته از دریا و کشتی، چالش هیجانانگیزی در شکلگیری و تعریف کانسپت طرح محسوب میشد.
در بدو ورود، به دلیل مجاورت فضای انتظار و منشی با راهرویی طویل به طول ١٠ متر که از قرارگیری دو دیوار ساده به طولهای 7/60 و 5/70 متر، در مقابل یکدیگر و به موازات هم ایجاد شده بود، وجود فضایی تیره و کسالتبار، در ذهن اغلب کاربران و مهمانان احساس میشد. در چنین فضایی، راهرو میتوانست بهترین وسیله جهت تفکیک کاربریها باشد؛ بنابراین سعی شد تا با اصلاح یکنواختی جداره آن، از طول دیوار کاسته و در عین حال، با تفکیک متریال کف و سقف، حریم و خطی مجازی مابین فضای انتظار، راهرو و استقرار منشی ایجاد شود. همچنین، از خطوط چوبی در سقف، برای هدایت دید و نور به سمت پنجره پاسیو و اتاق مدیریت در جبهه شمالی بهره گرفته شد. اکنون، کف براق راهرو، بازتابکننده هرچه بیشتر نور است و برای تفکیک سلسله مراتبها، سقف روشن فضای پذیرایی، در کنار سقف چوبی کناری، بلندتر و روشنتر از سقف راهرو به نظر میرسد.
از سوی دیگر، با حذف درب یکی از اتاقها و ایجاد گشودگی به عمق پنجاه سانتیمتر، علاوه بر ایجاد نشیمنی دکوراتیو، یکنواختی جدارهها نیز اصلاح شد. بر اساس کانسپت طرح، در طراحی این جداره، دیوار به عنوان یک ورق کاغذ در نظر گرفته شد و فرم کلی شکستهای زاویهدار آن، توسط تکنیک اریگامی (تاکردن ورق)، در جهت بازآفرینی انتزاعی یک قایق بادبانی ایجاد شد تا ورقهای تاشده مثلثیشکل، تداعیکننده بادبانها و عرشه چوبی آن باشند.
در روند طراحی نقشههای بازسازی، دو اتاق جنوبی و شمالی واحد حفظ، و برای شکلگیری اتاقهای بزرگ جلسات که خواست کارفرما بود، دیوار مابین دو اتاق جبهه غربی واحد حذف شد و دیواری معلق، با عرضی کمتر و فاصله بیشتر نسبت به دیوار جنوبی جایگزین شد. با نصب دیوار جدید، ضمن ایجاد تناسباتی منطقی میان طول و عرض فضای باقیمانده از حذف دیوار مابین، از کشیدگی ناکارآمد اتاق جلوگیری به عمل آمد و فضایی به منظور نصب صفحه نمایش مورد نیاز جلسات فراهم شد. از دیگر محاسن وجود چنین دیواری، تعبیه فضایی نسبتا محصور، برای برگزاری جلسات خصوصیتر، و همچنین کنترل دید از اتاق جلسه به درب سرویس بهداشتی است. لازم به توضیح است که رویکرد و کانسپت طراحی چنین دیواری به شکل معلق و آویختهشده از سقف، القای حس جداشدن پوستهای ورقهای از سقف، به شکل یک دیوار است که از میانه توسط گیاهان متخلخل شده است.
Captain Office Renovation
Architect: Bahare Mohamadzade, Alireza Sedghi
Location: Tehran, Iran
Date: 2017
Area: 150 sqm
Status: Completed
Client: Captain Foods Company
Project Manager: Alireza Sedghi
Construction: Alireza Sedghi, Caro Design
Photo: Deed Studio
This project is located on the second floor of a forty-years-old building on Beheshti Street, one of the most prominent districts of Tehran. Despite the heavy traffic and congestion of this area, which has always been a major cause of stress in employees, the original interior design of the office contained classical cream wallpapers and the dark wood decorations, plus the absence of natural light in entrance hall, would have added a tangible burden on its user. Therefore, foremost approach for the interior design of this office was to create a quiet and plain space, away from the city’s hustle and bustle to increase the enthusiasm and efficiency of space users, staffs or the guests.
The client’s demand of a private office, assigned for management meetings held by limited number of employees, and paying attention to the customer-induced feelings at the time of entry that could have a significant role in the overall success of the company, plus the exciting challenge of using the specific advertising features of company’s products, derived from the sea and the ships, were important factors in shaping our design concept.
At the entrance hall, the secretory space was integrated with the waiting room and a long hallway. There were two simple walls, without any visual appeal of 7/60 and 5/70 meters in front of and parallel to each other, created a long way of 10 meters in length. Moreover, the lack of any windows in the entrance hall, where the secretory was located, added to the darkness and the boredom of the area. The hallway in such a space could be the best way to define various space applications (communication way, secretory desk, waiting seats); So, we tried to reduce its length by modifying the uniformity of its walls, while applying various materials to the floor and the ceiling in opposite way. As a result, the hidden borders detached the hallway from the entrance hall and also, the wooden lines on the ceiling were also used to guide the visitors to the patio window light and northern management room. So that, the glossy floor of the hallway is now reflecting lights and the ceiling of the entrance hall looks higher and brighter than the past, in comparison to wooden ceiling of the sidewalk.
In the process of designing the hallway, its wall was considered as a sheet of paper and the general form of angular defects was created by the Origami technique (the art of folding paper), in order to embody a sailboat in abstract, as the folded triangular shapes depict the sails and its wooden deck.
In renovation plans, the two rooms of the south and north of the unit were preserved, and two western rooms were merged to form a larger meeting room, and the between wall was replaced by the suspended wall, with a smaller width and more distance from the south wall.
Good job guys for creating such an inspiring design.