ویلای توتستان / سهراب رفعت

Toutestan Villa / Sohrab Rafat

ویلای توتستان

سهراب رفعت

موقعیت: کردان، کرج، ایران
تاریخ: ۱۳۹۵
مساحت: ۴۰۰ مترمربع
وضعیت: ساخته‌شده
کارفرما: حمید کوره‌چیان
همکاران طراحی: سالومه گل‌بابایی، نگین عسگری، محمدحسین شوقی، وحید جودی
فاز دو: نرگس جزایری
سازه: بهرنگ بنی‌آدم
مشاور تاسیسات: علی فرجی
مجری تاسیسات: شرکت سوپرپایپ
عکس: علی دقیق

برای طراحی ویلای توتستان که در یک باغ ۲۸۰۰ مترمربعی، در دهکده بانوصحرای منطقه کردان کرج قرار دارد، با کنار هم قرار دادن مسائل مختلفی مانند خواسته‌های کارفرما، وضعیت زمین، دید و منظر، اقلیم و جغرافیای محل، دسترسی‌های زمین، دخالت حداقلی در زمینه طرح و …، به یک ایده اصلی دست یافتیم که خط و خطوط اصلی ویلا را شکل داد.

ویلای توتستان / سهراب رفعت
Courtesy of Sohrab Rafat | Photo: Ali Daghigh

با توجه به دید و منظر دوردست و نیز خود زمینه، و همین‌طور ایجاد ارتباط فیزیکی روان بین فضاهای درونی و بیرونی، فرم پروژه با دو مکعب‌مستطیل شکل گرفت؛ مکعب زیرین بر مبنای ارتباط بصری قوی با زمینه جهت‌دهی شد و مکعب بالایی با چرخش نود درجه‌ای، دید و منظر اطراف و دور دست را پوشش داد. این در حالی است که سعی شده است با عدم ایجاد بازشو در سمت‌های غربی و شرقی، علاوه بر کنترل نور مزاحم، نوعی محرمیت در این دو جبهه، به دلیل وجود همسایگی‌ها داشته باشیم. در ادامه، با توجه به فرایند طی‌شده، شفافیت جداره شمالی و جنوبی تقویت شد تا علاوه بر ایجاد روشنایی طبیعی در طی روز (به‌خصوص، نفوذ نور جنوب در تمامی فضاها)، نوعی سیالیت درون به بیرون به وجود آید.

ویلای توتستان / سهراب رفعت
Courtesy of Sohrab Rafat | Photo: Ali Daghigh

به لحاظ عملکردی، طبقه همکف با کاربری عمومی، و طبقه اول با کاربری خصوصی در نظر گرفته شد و زیرزمین نیز به فضاهای انباری، رختشویخانه، موتورخانه و تجهیزات تهویه اختصاص یافت. همچنین، با توجه به نیاز کارفرما، بخش عمومی ویلا با گسترش در سطح، تبدیل به فضاهایی مانند استخر، جکوزی، آتش‌گاه و آلاچیق شد تا روابط فضایی روانی بین فضای درون و بیرون شکل بگیرد.

ویلای توتستان / سهراب رفعت
Courtesy of Sohrab Rafat | Photo: Ali Daghigh

در پایان، سعی کردیم با طراحی حجمی مینیمال، از ایجاد اغتشاش بصری در زمینه پرهیز کنیم تا باعث خوانش آسان و ماندگار در ذهن مخاطب شود. همچنین، استفاده از پوسته فلزی برای حجم بالایی ویلا که با گذر زمان، کیفیت بصری متفاوتی را از خود نشان می‌دهد، در جهت نوآوری در استفاده از متریال بوده است تا علاوه بر ایجاد کنتراست بیشتر و تقویت حس معلق‌بودن حجم بالایی، خواسته‌های زیباشناسانه طرح را نیز محقق کند.

Toutestan Villa

Sohrab Rafat

Location: Kordan, Karaj, Iran
Date: 2017
Area: 400 sqm
Status: Completed
Client: Hamid Kourehchian
Design Team: Saloumeh Golbabaee, Negin Asgari, Mohammadhossein Shoghi, Vahid Joudi
Phase 2: Narges Jazayeri
Structural Consultant: Behrang Bani Adam
MEP Consultant: Ali Faraji
Mechanical Contractor: SuperPipe Co.
Photo: Ali Daghigh

Toutestan Villa is located in a garden, with an area of 2800 square meters, at Banoo Sahra village of Kordan. Taking into account various issues like demands of client, status of land, views and landscape, local geography and ecology, land’s access, minimum interference in context, etc., we have reached to a main idea in designing that resulted in major lines of the villa.

We have considered landscape and site as well as establishment of smooth physical relation between interior and exterior spaces, and the project is formed with two cuboids; The lower cuboid was aligned with site and the upper one covered surrounding space and landscape by its 90° rotation. At the same time, we tried to control undesirable light and create a kind of privacy due to having neighbors, by making no openings in the west and east sides. Then, taking into account designing process, transparency of northern and southern walls was augmented, in order to make a kind of natural lighting during days (especially, due to penetration of light from south in all spaces), in addition to establishing a kind of fluidity from interior to exterior space.

In terms of usage, the ground floor has a public use and the first floor is used privately. Storeroom, laundry, motor room and air-conditioning equipment are located and installed in basement. Considering what requested by the client, public section of villa is considered for some spaces like pool, Jacuzzi, fireplace and gazebo, in order to make spatial relations between interior and exterior spaces.

Finally, we tried to avoid from visual disturbance by making minimal form. Also, metal shell of upper cuboid would show a different visual quality by the lapse of time. Aesthetic characteristics of project may be realized through innovation in using materials for the purpose of making more contrast and amplifying suspension sense of metal cuboid.

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *