ویلای میان‌مرز / پدرام ایزدی بروجنی

Mid-Ridge Villa / Pedram Ezadi Boroujeni

ویلای میان‌مرز

پدرام ایزدی بروجنی

موقعیت: قهدریجان، اصفهان، ایران
تاریخ: ۱۴۰۰
مساحت: ۱۵۰ مترمربع
وضعیت: ساخته‌شده
کارفرما: کسری باقری
همکار طراحی: فروغ حداد
سازه: رضا سعادت
اجرا و نظارت: پدرام ایزدی بروجنی
گرافیک: استودیو اد
عکس: علی گرجیان

میان­‌مرز، سکونت‌گاهی است میان بازوان لاغر، اما قوی باغی در دل زمین­‌های کشاورزی، برای خانواده­‌ای سه‌نفره که جمع‌شان همیشه جمع است. فرزند دوازده‌ساله‌ خانواده، کانون این جمع است؛ روح عصیان­گر او در کنار تمرین مداومش برای بدل‌شدن به یک شناگر حرفه‌­ای، و میل گاه‌گاهش به انزوا، در راس توجه پدر و مادر، و بعد، طراح قرار گرفته است.

ویلای میان‌مرز / پدرام ایزدی بروجنی
Courtesy of Pedram Ezadi Boroujeni | Photo: Ali Gorjian

طبع شاعرانه مادر، پیاده‌­روی را به یک ضرورت بدل کرده که فضای بین درخت­‌ها و دسترسی آسان به آنها، بهترین پاسخ به این موضوع بوده است. از سوی دیگر، وسواس او برای هرچه اختصاصی‌­تر بودن فضای خصوصی زندگی، موجب پدیدآمدن استخر به عنوان شکاف اصلی بین زون خصوصی و عمومی بنا شده است.

ویلای میان‌مرز / پدرام ایزدی بروجنی
Courtesy of Pedram Ezadi Boroujeni | Photo: Ali Gorjian

وجود درخت­‌های چهارساله مثمر در زمین باغ که حفظ آن­ها به منظور حراست از محیط‌زیست، ضروری می­‌نمود، یکی از محدودیت­‌های طراحی بود که در روند کار، تبدیل به فرصت شده است تا شکل­‌گیری بنا مابین مرزهای خالی درختان انجام شود. استخر نیز در این بین، مرز دیگری را پدید آورده است تا ضمن محفوظ نگه‌داشتن خود و اشراف والدین بر سلامت فرزندشان، و نیز جداسازی زون‌­ها از یکدیگر، بر محرمیت مورد نیاز فضاها تاکید کند. و تمام این مرزها، میان‌مرز را آفریده‌اند.

ویلای میان‌مرز / پدرام ایزدی بروجنی
Courtesy of Pedram Ezadi Boroujeni | Photo: Ali Gorjian

شکاف­‌ها همیشه هم ایجاد فاصله نمی‌­کنند؛ گاهی موجب انعطاف‌ و ایجاد کنج­‌های دنج خلوت‌گزینی هسنند. این ویژگی را می‌­توان در شکاف­‌هایی که در قسمت عمومی بنا پدیدار شده‌اند، جستجو کرد که توانسته‌اند با جداسازی عرصه‌­ها، فضای بیشتری را برای اسکان مهمان­‌ها پدید آورند. در منطقه خصوصی ویلا نیز تا حد امکان، حریم فرزند از پدر و مادر جدا شده است تا میل زودرس‌اش به خلوت‌­گزینی، در کنار رشد شخصیت توام با بلوغ را به درستی دریابد.

ویلای میان‌مرز / پدرام ایزدی بروجنی
Courtesy of Pedram Ezadi Boroujeni | Photo: Ali Gorjian

با وجود چشم‌اندازهای وسیع طبیعی که پیش از این می­‌توانستند به عنوان بستر طرح معرفی شوند، هجوم مدرنیته و تقلیدهای کورکورانه، این منطقه را نیز مورد گزند قرار داده و سقف­‌های شیروانی با سفال قرمز، به رغم عدم تطابق با اقلیم و بستر، به بخش غیر قابل اغماضی از هویت بصری (هرچند مخدوش) منطقه تبدیل شده است. از این‌رو، استفاده از آجر اخرایی بومی در کلیت واحد این بنا، از یک­‌سو، پاسخی به احاطه این رنگ در منطقه بوده، و از سوی دیگر، ایستادن مقابل رواج یک رسم غلط در معماری است که تنها دستاورد آن اتلاف هزینه و انرژی بوده است. حجم آجری یکپارچه، گرمی را به رگ­‌های زندگی آخر هفته می­‌دواند و رفته‌رفته می‌کوشد تا سبک صحیح‌­تری از مدرنیته توام با سبک زندگی ایرانی را القا کند.

Mid-Ridge Villa

Pedram Ezadi Boroujeni

Location: Qahderijan, Isfahan, Iran
Date: 2021
Area: 150 sqm
Status: Completed
Client: Kasra Bagheri
Design Team: Foroogh Haddad
Structure: Reza Sa’adat 
Construction & Supervision: Pedram Ezadi Boroujeni
Graphic: Studio ADD
Photo: Ali Gorjian

Mid-ridge Villa has been settled between a slender, but prosperous garden in the heart of the farmlands, for a family of three who are always gathering. A twelve-year-old child, the climax of the story, and her rebellious spirit, along with her constant training to become a professional swimmer, and her occasional desire for isolation and privacy, has been at the center of her parents’ attention, and then the architects’.

Mother’s poetic nature has made promenading a necessity; therefore, spaces among the trees and easy access to them, has been selected as the best answer to the question. On the other hand, to elevate privacy matter on private zones, due to mother’s obsession, swimming pool turned into the main gap between the private and public zones.

Fruitful trees in the garden, which were necessary to maintain in order to respect the environment, is one of the design limitations that has turned into an opportunity, during the process of organizing the mass between the empty spaces (Ridge) of the trees. The architect took these empty lots into consideration, as dwelling and daily activities. The pool, meanwhile, located on one of the ridges of the land functions, as divider of zones; being between the mass helps to keep the health of the child safe, and emphasize the privacy needed. All these borders created the Mid-Ridge.

Gaps do not always interpret to the distance; sometimes, they add flexibility to the mass, and create cozy corners of solitude. This feature can be looked in the gaps that have been appeared in the public zone of the building, consequently dividing the portion, and create more space to accommodate habitants.

Juxtaposition of the brick volumes in a hidden zone, seeks to honor the authentic quality of natural materials, and highlights the relationship between human beings and nature over time. Mid-ridge villa is made of ochre brick that complement the palette of the landscape: blue sky, green vegetation, yellow sandy ground, and therefore, a red house.

Leave A Comment

Your email address will not be published.