خانه‌ای میان دو گردو / دفتر معماری کاو

A House between Two Walnuts / Kav Architects

خانه‌ای میان دو گردو

دفتر معماری کاو (شایان سیف، ترانه ایرانپور)

موقعیت: روستای اقدسیه، چهارباغ، البرز، ایران
تاریخ:
۱۴۰۱
مساحت:
۲۰۰ مترمربع
وضعیت:
ساخته‌شده
کارفرما: آقای آزاد
سازه: علی سیدی
اجرا: دفتر معماری کاو
عکس: محمدحسن اتفاق

در آغاز پروژه، از لحاظ جغرافیایی و فرهنگی، با دو چالش‌ اساسی روبه‌رو بودیم: یکی، حضور دو درخت گردوی کهن‌سال در محوطه، و دیگری، نحوه تعامل خانواده‌ای سنتی با یک عضو به‌روزتر و مدرن. از این‌رو، پرسش‌های کلیدی پروژه با توجه به این چالش‌ها شکل گرفتند: چطور می‌توان با حفظ درختان کهن‌سال گردو، به ارتقاء و ادامه حیات در مجاورت آنها پرداخت؟ چگونه می‌توان خانه‌ای ایجاد کرد که همزمان برای دو نسل متفاوت، به ‌عنوان یک مکان استراحت و زندگی مناسب باشد؟

خانه‌ای میان دو گردو / دفتر معماری کاو
Courtesy of Kav Architects | Photo: Mohammad Hassan Ettefagh

با توجه به اینکه درختان گردو باارزش‌ترین عناصر در سایت پروژه بودند، توده ساختمان را در میان این دو درخت بنا نهادیم. حجم ساختمان در راستای محور درختان کشیده شده و صفحاتی از حجم که مانند بازوهایی در سایت امتداد یافته‌اند، درخت گردوی جنوبی را دربرمی‌گیرند و فضای ورودی را شکل می‌دهند. همچنین شفافیت بنا در کنار درختان افزایش پیدا می‌کند، تا جایی که فضا به حالت «هم‌ـ‌درون و هم‌ـ‌بیرون» می‌رسد. 

خانه‌ای میان دو گردو / دفتر معماری کاو
Courtesy of Kav Architects | Photo: Mohammad Hassan Ettefagh

برای افزایش ارتباط با درختان گردو، حیاطی را در تراز بام ایجاد کردیم تا نه‌فقط تنه درختان، بلکه شاخه‌ها، برگ‌ها و میوه‌های آنها را نیز لمس کنیم. این حیاط جدید، جایی است برای قدم‌زدن از درختی به درخت دیگر، از سایه‌ای به سایه‌ای دیگر. بدین‌ترتیب، نه‌فقط خانه میان دو درخت گردو شکل گرفت، بلکه حیاطی هم میان این دو به وجود آمد.

خانه‌ای میان دو گردو / دفتر معماری کاو
Courtesy of Kav Architects | Photo: Mohammad Hassan Ettefagh

فضاهای زندگی در خانه به دو بخش مجزای شفاف و صلب تقسیم ‌شده‌اند. حیات شفاف در عرصه عمومی، با دیدهای وسیع به خارج، و حیات صلب در عرصه‌ خصوصی، با دیدهای محصور اتفاق می‌افتد. فضاهای خصوصی به استثنای اتاق دختر خانواده که دیدگاهی مدرن دارد، در بخش صلب قرار دارند. همچنین برای تقویت تضاد بین این دو عرصه، از مصالح متفاوتی در هر بخش استفاده شده است: سنگ کوهستانی برش‌خورده در بخش صلب، و سیمان نرم و شیشه در بخش شفاف.

A House between Two Walnuts

Kav Architects (Shayan Seif, Taraneh Iranpour)

Location: Aqdasiyeh Village, Chaharbagh, Alborz, Iran
Date:
2023
Area:
200 sqm
Status: Completed
Client:
Mr. Azad
Structure:
Ali Seyyedi
Construction: Kav Architects
Photo: Mohammad Hassan Ettefagh

At the beginning of the project, from a geographical and cultural perspective, we faced two challenges: the presence of two old walnut trees on the site, and traditional family interaction with a more updated and modern member. Given these challenges, the key project questions were formed based on the following topics: How can we preserve the old walnut trees, while enhancing and sustaining life in their vicinity? How can we create a house that is suitable for two different generations, as a place for relaxation and living?

The walnuts were the most valuable elements on our site. Therefore, we positioned the building mass between these two trees. The volume of the building is drawn along the axis of the walnut trees, and the planes that extend like arms in the site, embrace the southern walnut tree and form the entrance space. The transparency of the building increases alongside the trees, to the extent that the space reaches a state of “both inside and outside”. 

To enhance the connection with the walnuts, we created a courtyard at the rooftop level, to not only touch the trunk, but also the branches, leaves, and fruits. This new courtyard serves as a place to walk from one walnut to another, from one shade to another. Thus, not only a house between two walnuts, but also a courtyard between the two emerged.

The living spaces in the house are divided into two distinct transparent and solid sections. Transparent life in the public realm happens with expansive views outward, while solid life in the private realms occurs with enclosed views. Private spaces, except for the daughter’s room with a modern perspective, are situated in the solid part. Different materials were used in both sections, to strengthen this contrast: stone in the solid section, and cement and glass in the transparent section.

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *