گالری آبی
طراحان و بناکنندگان زاو (محمدرضا قدوسی، پارسا اردم)
موقعیت: تهران، ایران
تاریخ: ۱۳۹۱
مساحت: ۱۲۰ مترمربع
وضعیت: ساختهشده
کارفرما: احسان کرمانی، سوگند منانی
تیم طراحی: فاطمه رضایی، حسین هجرتی، شهرزاد فدایی، بهار مهدیپور
اجرا: طراحان و بناکنندگان زاو
جوایز: رتبه دوم گروه بازسازی جایزه معمار ۱۳۹۱
در این پروژه، «زیرزمینی» انبارگونه و چهلواندی متری، با اضافهشدن حیاط پنجاهمتری، ارزشی بیش از دو برابر پیدا کرده است. همکفپوش شدن داخل و حیاط بنا و همرنگی دیوارهها، دنیای واحدی را برای بازدیدکنندگان گالری تداعی میکند و سطوح شیشهای بزرگ با امکان بازشدن کامل، تنها جداکنندههای این دو فضا هستند.
فضای نمایش کارها هم تا حد امکان، کم خط و خطوط است تا کارها موضوع اصلی نمایش باشند. این هدف، با حذف کنجها، دستگیرهها، رنگها و عناصر الحاقی به فضا قابل دستیابی شد و در فضای حیاط نیز که ادامهای از درون است، همین رویه ادامه یافته است و تا حد امکان، موضوعات خلاصه شدهاند.
برای دوام هر یک از مصالح مورد استفاده در پروژه، از جزئیات خاص آن مصالح بهره گرفته شده است. خمهای ورقهای فلزی، انحنای لبههای چوبی، پخ لبههای بتنی و چفتهای بین آنها، از جمله تمهیدات در نظر گرفته شده است. جزئیات مخصوص ریختن ازارهها، پنجرهها، کلید و پریزها و … در این فضا، سرخط ساخت «زبان» معماری این پروژه است، زبانی که از لحاظ بصری تمیز است، ولی جزئیات خاص خود را دارد.
Blue Gallery
ZAV Design & Build (Mohamadreza Ghodousi, Parsa Ardam)
Location: Tehran, Iran
Date: 2012
Area: 120 sqm
Status: Completed
Client: Ehsan Kermani, Sogand Manani
Design Team: Fatemeh Rezaei, Hossein Hejrati, Shahrzad Fadayi, Bahar Mehdipour
Construction: ZAV Design & Build
Awards: 2nd Place of Memar Award 1391 in Renovation Category
To be silent in an art gallery for art works to project, lead us to a silent architecture which not only needs silent forms, but also needs silent details. Corners, joints, mechanical-electrical elements, additional elements, etc. have been omitted or decreased in order to make a silent and simple board for artwork presentation. In the atelier section, forms and geometry have been chosen in a way to make the least interference in visual order, like there is less line. Garden which applies open character to the gallery is also following the same rule. The only exception is the brick frame remained from before to satisfy neighbors.
To come to this point, we need new vocabulary, the so called “silence details”. Details of plinths, windows, utilities, sheet’s joints, flooring joints are making terminology for this literature. This visually clean and silent literature, at the same time, has its own specific execution. There is minimum window frames to unify inside and outside, to challenge the inside outside diagrams. Flooring is the same (concrete) to emphasis on this concept.