Entrance Gate of Sharif Technology University / Rahman Shokouhi, Amir Pourmohammad, Mehdi Ghadiri

سردر ورودی دانشگاه صنعتی شریف
معمار: رحمان شکوهی، امیر پورمحمد، مهدی قدیری
موقعیت: تهران، ایران
تاریخ: 1392
وضعیت: طرح پیشنهادی مسابقه / رتبه دوم
کارفرما: دانشگاه صنعتی شریف

project-0048_02project-0048_03project-0048_04project-0048_05

حضور هندسه در شکل‌گیری معماری ایرانی جزء لاینفک آن محسوب می‌شود؛ خطوط هندسی در راستای محورهای x و y امتداد می‌یابند و نقوش دوبعدی شکل می‌گیرند، از اجتماع این نقوش، ترکیبات زیبایی پدید می‌آید که در عین پیچیدگی، دارای ارتباط کل و جزء است و بدین‌ترتیب، خوانایی را با ذات خود همراه می‌کند. با اضافه شدن پارامتر z و تغییر آن، این اشکال دوبعدی فضا را نتیجه می‌دهند، فضایی برگرفته از هندسه که با حضور انسان در آن، “معماری” خلق می‌شود.

Courtesy of Rahman Shokouhi, Amir Pourmohammad, Mehdi Ghadiri
Courtesy of Rahman Shokouhi, Amir Pourmohammad, Mehdi Ghadiri

در طرح حاضر، از مربع و تکرار و در عین حال، چرخش 45 درجه آن، با توجه به محورهای بصری و دسترسی استفاده شده است تا امکان ایجاد گستردگی دید ناظر به محوطه دانشگاه و در نهایت، انتخاب مسیر مورد نظر تامین شود. با توجه به دو دسترسی سواره در طرفین، چهار دسترسی پیاده در حاشیه و دسترسی نمادین در آکس مرکزی، 5 مربع انتخاب شده است.

Courtesy of Rahman Shokouhi, Amir Pourmohammad, Mehdi Ghadiri
Courtesy of Rahman Shokouhi, Amir Pourmohammad, Mehdi Ghadiri

دسترسی نمادین در نقطه عطف بنای سردر واقع شده است و در امتداد آن، محور آب و المان تمثیلی دانش وجود دارد. این مجموعه و پس‌زمینه دانشگاه، از پس فخرو مدین الهام‌گرفته از باغ فین کاشان، نمایان است. در دو منتهی‌الیه بنا و عمود بر محور ورودی، دو اتاقک نگهبانی تعبیه شده است که نظارت و کنترل عبور و مرور پیاده و سواره را بر عهده دارند. اتاقک‌های نگهبانی توسط شیشه اسپایدری، برای تامین دید و کنترل بهتر پوشیده شده است.

Courtesy of Rahman Shokouhi, Amir Pourmohammad, Mehdi Ghadiri
Courtesy of Rahman Shokouhi, Amir Pourmohammad, Mehdi Ghadiri

در طرح حاضر، از بتن نمایان به عنوان سازه اصلی و آجر به عنوان پوشش نهایی (در هماهنگی با مصالح بناهای موجود در دانشگاه) استفاده شده است. کاشی فیروزه‌ای در نقاط عطف، به عنوان تزیینات به کار رفته است، همچنین از آن برای تزیینات مهاربندی قاب‌های بتنی که یادآور کاربندی در سقف بناهای سنتی ایران است، نیز استفاده شده است.

project-0048_01project-0048_02project-0048_03project-0048_04project-0048_05project-0048_06project-0048_07project-0048_08project-0048_09project-0048_10project-0048_11project-0048_12

Entrance Gate of Sharif Technology University
Architect: Rahman Shokouhi, Amir Pourmohammad, Mehdi Ghadiri
Location: Tehran, Iran
Date: 2014
Status: Competition Proposal / 2nd Place
Client: Sharif Technology University

Presence of geometry is considered as one of the inseparable elements of Iranian architecture. Geometrical lines prolong in X and Y axis and form two-dimensional shapes. From integration of these shapes, beautiful mixtures will be created, notwithstanding their complexity, they are full of part and whole relation, therefore they will accompany with legibility, with its existence. By adding Z parameter and changing that, these two-dimensional shapes area will be resulted. Area which is resulted from geometry where with the presence of human creates “Architecture”.

In this proposal, square and repetition and 45 degree rotation according to visual and access axis are used for providing the possibility of broadening of vision of viewer to the university enclosure and finally choosing the right path. Five squares are chosen by considering two roadways access in sides, four sidewalks access in edges and a symbolic access in central axis.

The Symbolic access is located in the turning point of the portal of structure and water axis and figurative element of knowledge are along it. This complex and and university background are visible from the behind of “Fakhr-o-Madin” which is inspired by “Fin Garden” in Kashan. At the end of structure and perpendicular to entrance axis, two sentry boxes are located which are responsible for monitoring traffic of pedestrian and roadway. Sentry boxes are covered by spider glasses for providing better vision and control.

In this proposal, exposed concrete is used as main structure and brick is used as the final cover (in coordination with used materials in available structures in the university). Turquoise tiles are used in turning points as decoration. Also, they are used for decorating of braced concrete frames which are reminders of “Karbandi” in Iranian structure ceilings.

8 thoughts on “Entrance Gate of Sharif Technology University / Rahman Shokouhi, Amir Pourmohammad, Mehdi Ghadiri”

  1. مسخره و بدون کوچکترین خلاقیتی…یه حداقل هایی برای کارایی که معرفی میکنین بزارین…اینطوری کارای دانشجویی رو هم بزارین دیگه !

    1. خلاقیت قبل از انکه به نوآوری اشاره داشته باشد، به آفرینشی ارزشمند اطلاق می شود. کما اینکه این اثر حائز ارزش های نوآورانه نیز هست. از اینها گذشته این شکل اظهار نظر چندان برازنده نیست.

      1. بازی با کلمات…
        همین دیدگاه امثال شماست که سطح معماری مملکت رو انقدر پایین نگه داشته…چند دهه قبل معماری ایران همسطح کشورهایی همچون پرتغال، اسپانیا و برزیل بود…اما چنین نظراتی که” همین خوبه، چرا انقدر سخت میگیری” کار رو به جایی رسونده که بعد از چهل سال “مردم” هنوز لندمارکی به جز برج شهیاد (آزادی) رو قبول نکردن…متاسفم

        1. اگر بعضى كلمات شما را ناديده فرض كنيم وسعى كنيم به نگرشى كه پشت صحبت شما نهفته نزديك شويم شايد به چند نكته بتوانيم اشاره كنيم
          شما درست ميگى در اين نيم قرن اخير معماريه آنچنانى اى ساخته نشده كه بتونه شكلى به گوشه اى از شهر بده كه مردم رو اونجا جمع كنه نه فقط براى خريد برندها كه شايد براى با هم زيستن
          و شما درست ميگى كه مردم هنوز آزادى رو نقطه عطف شهرشون ميدونن چون اونجا زندگى ميكردن و يه نقطه عطف يا شناسايى يا لندمارك اومدن وسط اونجايى كه مفهومى ميتونست داشته باشه، ساختند
          كه برج جديد نه با معمارى كه با ساخت و سازى كه مورد نظر شماست ساخته شده، نتونسته جايگاه خودش رو پيدا كنه
          دوست عزيز فقط سعى كردم به شما بگم فضاى انسانى با خلاقيت و ايده هاى كوچك ولى انسانى خلق ميشود

    2. ما یاد گرفتیم برا جلب توجه از همه چیز ایراد بگیریم
      شما حق داری این کار رو نقد کنی ولی توهین نه!!
      اتفاقا این کار خیلی هم خوبه

  2. به نظر بنده این طرح به مراتب خیلی قوی تر از طرحی که رتبه اول رو کسب کرده هست…..دوستان حتما طرحی که رتبه اول رو کسب کرده ببینن متوجه میشن

  3. طرح جالب ودرعین حال منطقی!‏قبلا ازتوهین کردن به یه همچین طرح با ارزشی دقت نظرداشته باشیدکه این طرح نظیرمعماری سنتی ما نشان ازهندسه وتفکرداره چیزی که الان به ندرت دیده میشه!‏


  4. طرح بسیار موقر و پسندیده ای بود! هراز چند گاهی نتایج این مسابقه رو از نظر می گذرونم، این کار در حین سادگی یچیدگی خوبی داره و با بستر خودش که یک زمینه فرهنگی داره خوب هماهنگ شده.
    بسیار موقر و با شخصیت.

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *