دفتر معماری شار
معمار: دفتر معماری شار (احمد قدسیمنش)
موقعیت: شیراز، ایران
تاریخ: 1395
مساحت: 100 مترمربع
وضعیت: ساختهشده
کارفرما: دفتر معماری شار
تیم طراحی: مریم ناظمالبکا، پریسا پناهی، نسترن جنابعلی، پریچهر دهبزرگیان
تیم اجرا: رضا قدسیمنش، رضا فتحی، افشین زارع
عکس: علیرضا عیسوی
بعد از مدتها جستوجو برای پیداکردن مکان مناسب جهت جابهجایی دفتر، واحدی با متراژ مفید 100 مترمربع، از آپارتمانی هشتواحدی با کاربری مسکونی و سن ساخت حدود 25 سال که تمامی واحدهای آن به دفترکار تغییرکاربری پیدا کرده و مراحل اداری آن نیز در دست اقدام بود، به ما پیشنهاد شد. موقعیت شهری بسیار مناسب و همچنین اجازه مالک برای ایجاد هرگونه دخل و تصرف در بنا، از نقاط قوت واحد پیشنهادی بود که سرانجام با آن موافقت کردیم.

در بررسیهای اولیه برای ایجاد تغییرات موردنظر، با نقاط ضعف زیر مواجه شدیم: نسبت زیاد طول واحد به عرض آن، عدم هماهنگی معماری داخلی با چیدمان یک دفتر معماری، عدم نورگیری مناسب هر دو اتاق، عدم هماهنگی تاسیسات در صورت ایجاد تغییرات زیاد، بلااستفادهبودن حمام، و فرسودگی بیش از حد داخل واحد. در مرحله بعد، فضاهای مورد نیاز ما بود که لیست شد: آتلیه معماری با توانایی کارکردن حداقل 3 نفر، فضایی برای سرپرست آتلیه معماری، مکانی برای حسابداری و امور مالی که سرپرستان کارگاهها نیز بتوانند از آن استفاده کنند، اتاق جلسات، و فضایی دلنشین برای اوقات استراحت.

با تحلیلهای انجامشده، ایده اصلی بازسازی مبنی بر بازگشایی محیط و ایجاد فضایی سیال با حفظ استقلال فعالیتهای مختلف، آوردن نور کافی به داخل ساختمان، بهوجودآوردن فضایی دلنشین و متفاوت از فضاهای خشک و مرسوم اداری، و در عین حال، توانایی انجام آن در حداقل زمان و با کمترین بودجه برای واحدی اجارهای شکل گرفت.

در اولین بازدیدها متوجه شدیم که ساکن طبقه زیرین، نورگیر مشترک پشت ساختمان را با پوشاندن سقف به انبار تبدیل کرده است و استفادهای از نور آن ندارد. نورگیر نیز رو به باغ بسیار بزرگی از باغات قصردشت شیراز بود که هیچگونه مجوز ساختوسازی، نه در حال و نه در آینده، به آن تعلق نخواهد گرفت. پس در گام نخست، با برداشتن دیوارهای نورگیر و ایجاد یک سقف شیشهای، فضای حدودا ششمتری نورگیر به مساحت مفید واحد اضافه شد، محوطه راهرومانند ورودی اتاقها باز شد، نور بسیار خوبی وارد ساختمان شد و دید جذابی از داخل واحد به باغ ایجاد شد.

در مرحله بعدی، کلیه دیوارهای اتاقها و حمام نیز تخریب شد تا با وجود بازشدن نورگیر و تامین نور بسیار مناسب، امکان طراحی فضاهای مورد نیاز به نحو مطلوبتری وجود داشته باشد. این فضاهای بهوجودآمده به آتلیه معماری و اتاق جلسات تخصیص داده شد تا با توجه به نیازمندی اینگونه فعالیتها به آرامش بیشتر، در حداکثر فاصله نسبت به درب ورودی قرار بگیرند. لازم به ذکر است که با توجه به اینکه ساختمان با اسکلت فلزی ساخته شده بود، مشکل سازهای با برداشتن دیوارها نداشتیم. سالن اصلی نیز به دو قسمت تقسیم شد: فضایی برای حسابدار، با میزی بسیار بزرگ در بدو ورود که در مواقع لزوم، سرپرست کارگاهها نیز بتوانند از آن استفاده کنند و فضایی مبلمانشده برای انتظار و نشیمن.

در طراحی و چیدمان فضاها سعی شد که در حد امکان، کمترین دیوار و جداکننده بین فعالیتهای مختلف وجود داشته باشد تا برخلاف نقشه قبلی، فضاهایی سیال به وجود آید که امکان استفاده از نور طبیعی و منظره باغ روبرو برای همه وجود داشته باشد. همچنین در راستای احترام به نمای رو به خیابان آپارتمان و بههمنریختن ریتم موجود، کلیه پنجرهها به همان حالت سابق نگهداری شد که البته مشکلی هم در روند طراحی به وجود نیاورد.

با وجود عجله بسیار زیاد برای جابهجایی، کلیه موارد فوق با اجرا همزمان شد تا سرعت کار بالاتر رود. همچنین در طول روند اجرا، هم به علت فرسودهبودن بیش از حد تاسیسات مکانیکی و هم به علت جابهجایی زیاد در چیدمان فضاها، کل سیستم تاسیسات مکانیکی (لولهکشی آب مصرفی، کانال کولر آبی، رادیاتورها) تغییر کرد. تاسیسات برقی نیز تغییر یافت و هوشمند شد. در نهایت، با پیگیری مستمر و شبانهروزی تیم طراحی و اجرایی دفتر، تمامی این مراحل، از تحویلگرفتن واحد از مالک تا استقرار کامل دفتر و شروع کار، 65 روز زمان برد که تجربه بسیار قابل توجهی بود.
Shaar Office
Architect: Shaar Office (Ahmad Ghodsimanesh)
Location: Shiraz, Iran
Date: 2016
Area: 100 sqm
Status: Completed
Client: Shaar Office
Design Team: Maryam Nazemolboka, Parisa Panahi, Nastaran Jenabali, Parichehr Dehbozorgian
Construction Team: Reza Ghodsimanesh, Reza Fathi, Afshin Zare
Photo: Alireza Isavi
The effect of healthy workplace on productivity of workers has become a controversial issue, nowadays. We decided to recognize the standards of physical environment of comfort which can play a significant role in improving the employee’s performance. Hence, we arrived at a crucial decision to move our office to a new place which is close to our criteria. We started to search for a suitable place and after a long period of time, we found a 100 sqm apartment unit in an ideal region, with a high potential to be optimized in the most beneficial ways possible. Fortunately, the owner permitted us in order to take some simple and effective steps, by changing the interior of the building.
After visiting the place, strengths and weaknesses of the building drew our attention. The weak points of the building which should be mentioned, were: proportion of the length and width of the unit, improper furniture for an architectural office, lack of enough light inside both rooms, the installation as an obstacle, the bathroom as a useless place, and the crumbling building. The required spaces were: allocating an space for designing department (minimum 3 workers), a place for head of the architecture design department, considering a place for financial department and delivering the reports of the construction team, meeting room, and suitable place for resting.
Open up spaces, ensure the independence of distinct activities, entering enough light inside the building and make up an ideal workplace, were the most important ideas for renovating the building which put in to action, with the minimum time and low budget for renting the place.
There was a common skylight in the building which had a covered ceiling hindered the light entering inside the basement floor. The skylight was in front of a large garden located in Ghasrodasht which couldn’t get permission for constructing in future. In the first step, we removed the skylight wall and we created a glass ceiling which resulted in creating more useful space added to the main space, entering light to the building and get a wonderful view to the garden.
In the second step, we destroyed walls of the rooms and bathroom, in order to provide great light for space and bring possibility of designing in a best way. These spaces were allocated to architectural atelier and meeting room which were far from the entrance of building, to enhance productivity of designers. According to building’s structure which was metal, we didn’t have any structural problems, during removing walls.
In designing process, we tried to have minimum walls and partitions between diverse activities. In contrast to previous plan, fluid spaces could be designed to prepare facilities for everyone, to have a great view from different direction and entering enough light to spaces. Also, for respecting the building’s facade, all windows were unchanged & kept stable, in order not to change facade’s rhythm, while it didn’t cause any problem in designing process.
The antiquated mechanical installation and significant change in creating spaces, were two main factors of changing the mechanical installation system. We also made the electronic gadget smart. Finally, the project was completed after about 65 days.