ویلا دیدار / دفتر معماری بُن ارک

Villa Didaar / BonnArq Architects

ویلا دیدار

دفتر معماری بُن ارک (بهزاد اتابکی)

موقعیت: نوشهر، ایران
تاریخ: ۱۳۹۷
مساحت: ۳۲۰۰ مترمربع
وضعیت: ساخته‌شده
کارفرما: حسین شهرکی
همکاران طراحی: محمدرضا بادله، گلشن نریمانی، آرزو زارع‌دار
معماری داخلی: پرشیا قره‌گوزلو
دکوراسیون: یاسمن لشگری
سازه و تاسیسات: شرکت ارژن ارگ
مدیر اجرا: مهران اصفهانی‌زاده
سرپرست کارگاه: صدرالله تورانی
ویدئو: دفتر معماری بُن‌ ارک
فیلمبرداری و تدوین: علی بختیاری
عکس: محمدحسن اتفاق، بهزاد اتابکی

ویلا دیدار در پهنه‌ای اختصاصی به مساحت ۱۰۸۰۰ مترمربع، در نزدیک‌ترین پیوند میان دریای خزر و کوه‌های سرسبز و مرتفع البرز شمالی قرار گرفته است. از اهداف طرح، داشتن بیشترین ارتباط شفاف و سیال با منظر دریا و چشم‌انداز کوه و جنگل، اتصال فضاهای عمومی درون، و ارتباط بی‌واسطه­ با محوطه و فضای سبز بیرونی بوده است، همراه با امکان سکونت، تفریح جمعی، و در عین‌ حال، دارابودن فضاهای مجزا و مستقل برای استراحت یک خانواده­ پرجمعیت.

ویلا دیدار / دفتر معماری بُن ارک
Courtesy of BonnArq Architects | Photo: Mohammad Hassan Ettefagh

این ویلای بزرگ در چهار طبقه روی زمین و با یک طبقه زیرزمین، در سه فضای اصلی و مشخص (سه سکانس) طراحی شده است که در عین حفظ یکپارچگی کل بنا، به شکلی آزاد و مستقل، روی یکدیگر لغزیده‌اند: همکف (که دربرگیرنده‌ استخر، سوناها، فضای ورزشی و تفریحی است)، دو طبقه‌ میانی (که به شکل دوپلکس، شامل فضاهای عمومی، خواب و معاشرت است)، و فضای بالایی (که دربرگیرنده‌ سوئیت‌های مستقل میهمان است) با دید گسترده به چشم‌اندازهای طبیعی اطراف.

ویلا دیدار / دفتر معماری بُن ارک
Courtesy of BonnArq Architects | Photo: Mohammad Hassan Ettefagh

فضای همکف که بازتعریفی است از مفهوم پیلوتی، استخری در امتداد دریا را در خود دارد و دریا را به خانه نزدیک‌تر می­‌کند. این فضا جداره‌هایی سرتاسر شیشه‌ای و بازشونده دارد که با سبک‌کردن بنا و ارتباط بی‌واسطه با محوطه‌‌ سبز پیرامون، و نیز تلالو نور بر آب استخر و جداره‌ها و ووید شیشه‌ای در سقف، نه‌تنها تداوم نرم، سبک و روان دید و حرکت از سمت جنگل به سوی دریا را بر عهده دارد، بلکه تهویه طبیعی و گردش هوا در فضای زیرین بنا را امکان‌پذیر می‌کند.

ویلا دیدار / دفتر معماری بُن ارک
Courtesy of BonnArq Architects | Photo: Mohammad Hassan Ettefagh

فضاهای میانی ویلا شامل تمامی کاربری‌های مورد نیاز، مانند اتاق‌های خواب اصلی و میهمان، فضاهای عمومی، آشپزخانه‌های باز و بسته، نشیمن عمومی و خصوصی و فضای بار است که همگی در دو طبقه، با استفاده از ووید و پلکان شفاف شیشه‌ای، توامان ارتباطی بصری و فیزیکی برقرار کرده‌اند. کل این مجموعه نیز به وسیله‌ وویدهای تعبیه‌شده در کف طبقه‌ اول، به مجموعه‌ ورزشی تفریحی و استخر واقع در همکف پیوند خورده است.

ویلا دیدار / دفتر معماری بُن ارک
Courtesy of BonnArq Architects | Photo: Mohammad Hassan Ettefagh

همه‌ طبقات ویلا توسط بالکن‌های سراسری احاطه شده‌اند که این بالکن‌ها در جبهه‌ غربی، برای جلوگیری از تاثیر کج‌باران‌های اقلیم مرطوب شمال، و نیز برای القای احساس امنیت و حریم، با پوسته‌ای مشبک و درخت‌مانند پوشانده شده و فضاهایی نیمه‌بازـ‌‌نیمه‌بسته‌ به وجود آورده‌اند.

لغزش آزاد و مستقل فضاها بر روی یکدیگر، به نحوی که با هندسه‌ای برگرفته از چشم‌انداز پویا و متغیر پیرامون، در طبیعت زیبای خویش شناور باشند و مکانی سرزنده را برای گردهم‌آیی و استراحت خانواده‌ای بزرگ و دوستان‌شان فراهم کنند، از ایده‌های اصلی در طراحی این ویلا بوده است.

Villa Didaar

BonnArq Architects (Behzad Atabaki)

Location: Nowshahr, Iran
Date: 2018
Area: 3,200 sqm
Status: Completed
Client: Hossein Shahraki
Design Team: Mohammadreza Badeleh, Golshan Narimani, Arezou Zaredar
Interior Design: Parshia Qaregozloo
Decoration: Yasaman Lashgari
Structure & MEP: Arzhan Arg Co.
Construction Manager: Mehran Esfahanizadeh
Construction Site Manager: Sadrollah Tourani
Video: BonnArq Architects
Camera & Video Editing: Ali Bakhtiari
Photo: Mohammad Hassan Ettefagh, Behzad Atabaki

Villa Didaar is located in an area where the Caspian Sea and the green mountains of Northern Alborz meet. As requested by the client, the main objectives of the architect were creating a fluid and transparent connection between the sea view and the green landscape around, as well as interconnecting the interiors while having separate and defined spaces for a large family, to rest and feel cozy, plus an immediate connection with the environment outside.

This large villa has been designed in three separate sequences, which slide on each other, in a free and independent way, while keeping the unity of the entire building as a whole: ground floor (including the swimming pool, saunas and sport area), the middle floors (including family spaces, family and guest bedrooms, and living rooms, in two floors), and the upper floor (consisting of the guests’ separate suites, and a common sitting area) which gives a wide view over the surrounding landscape.

The ground floor which is redefining the concept of “Piloti”, has an interior swimming pool stretched along the sea view that brings the sea closer. The stacking glass walls, and the glass covered void on the ceiling above, not only allow a smooth continuation and fluid vision through the forest towards the sea, but also provide natural ventilation by the free circulation of air, through the building.

Middle two levels include all required functions, such as bedrooms, guestrooms, open and closed kitchens and kitchenettes, bar, dining and living rooms, which are visually as well as physically intertwined through voids and the spiral glass staircase, and at the same time, all are visually connected to the swimming pool and sport area below, through embedded voids on the first and second floors.

Each level is surrounded by wraparound terraces, which are covered on the west side, by a tree-like lattice, that provides a shelter from heavy west rains in the humid climate of Northern Iran, while conveying a feeling of privacy and coziness, by creating a shady half-closed space.

The free sliding of the building’s different levels on one another, which is derived from the geometry of dynamic surrounding landscape – as if they are floating in their beautiful natural context – providing a lively atmosphere for the rest and gathering of the large family and friends, has been the main idea in the design process.

Leave A Comment

Your email address will not be published.