ویلای مهرشهر
هوبا طرح (هومن بالازاده)
راهیافته به مرحله نیمهنهایی دومین دوره جایزه شایستگی معمار ایرانی (۱۳۹۸)
موقعیت: کرج، ایران
تاریخ: ۱۳۹۴
مساحت: ۳۳۰ مترمربع
وضعیت: ساختهشده
کارفرما: شرکت آپتوس ایران
مدیر پروژه: محسن کاظمیانفرد
فاز دو معماری: داریوش قربانی
تصویرسازی سهبعدی: مونا رضوی
ارائه: پریما جهانگرد، آتوسا شیران، پویه نوریان
سازه: شرکت آپتوس ایران
تاسیسات: مهندس اعتمادی
اجرا: شرکت آپتوس ایران
مبلمان: شرکت هارمونی
عکس: پرهام تقیاف، دید استودیو، بابک طوسیپور، پویه نوریان
جوایز: تقدیرشده گروه مسکونی هشتمین جایزه معماری داخلی ایران (۱۳۹۴)
ویلایی با مساحت ۳۳۰ مترمربع، در میان یک باغ خصوصی، رو به دریاچهای در حدود سه هکتار، با سازهای که در حد یک طبقه انجام شده بود، شرایط طراحی این ویلا در ابتدای کار بود.

ویلایی که کاملا با طبیعت محیط قرارگیری خود ادغام شود و خود را با محیط یکی کند، هدف طراحی بود. بر اساس این خواسته، ایده فضایی به عنوان یک حجم صلب در نظر گرفته شد که بازشوها بر اساس دیدهای اطراف سایت، قابهایی را از نظر منظر در داخل خلق کردهاند و دیدهای اطراف توسط این قابها تعریف شده است.

متریال پروژه از سنگهایی که بیشتر در باغ استفاده شده است، انتخاب شد و به گونهای اجرا شد که بتواند دو کیفیت بسته و نیمهباز را بر اساس عملکرد داخلی فضاهای پروژه، به وجود بیاورد. در اینجا، متریال سنگ ابزاری برای تشدید کیفیت ادغام با طبیعت در بیرون و درون پروژه بود، به گونهای که سنگها با طبیعت خود، ولی با نظم افقی شکل گرفته و در قسمتهایی مانند سرویسها و فضاهای فرعی که دید و نور کمتری احتیاج بوده، سنگها به صورت متخلخل شکل گرفتهاند. این مسئله علاوه بر ایجاد یکپارچگی در نمای بیرونی، باعث شده است که در داخل فضا نیز بتوان امکان استفاده از نمای سبز درختان باغ را داشت. از این روش، برای ورود هوا و ایجاد دریچههای تاسیسات در داخل دیوارهای سنگی نیز استفاده شده است.

کشیدن محیط و پیرامون به فضای داخلی که یکی از خواستههای اصلی پروژه بود، به روشهای مختلف در این کار انجام شده است:
ـ ایجاد بازشوهایی برای استفاده از نور جنوب خورشید و کشاندن حرکت نور از طریق لایههای شفاف مختلف به داخل، به گونهای که کیفیت طیف نوری در داخل فضا، بر اساس حرکت خورشید تغییر کند:
یکی از بازشوها در سقف پروژه و بالای پله اصلی داخلی شکل گرفت که نقش گرمایشی را در زمستان برای فضای داخلی بازی میکند و یک شید نیز در بیرون آن قرار گرفته است که در تابستان، ورود نور را به داخل کنترل کند.
ـ ایجاد فضای سبز در میانه ساختمان و قسمتی که زیر فضای پله است، باعث شده است که حس فضایی سبز بیرون در درون فضا نیز وجود داشته باشد.
ـ به کارگیری فضاهای نیمهباز و باز در درون پروژه، برای کشیدن محیط اطراف به درون فضای زندگی:
فضای نیمهباز به صورت یک فضای خالیشده از مکعب حجمی ساختمان در طبقه اول، در نظر گرفته شده است که ارتباط بصری رو به دریاچه و همچنین، امکان دسترسی به فضای باز رو به دریاچه، نشیمن خصوصی و اتاق اصلی ویلا را فراهم کند. فضای دیگری که در این ویلا، در جهت استفاده از دید مستقیم دریاچه تعریف شده، یک سطح کاملا باز رو به دریاچه است که از طریق یک پل، به فضای نیمهباز داخل حجم متصل شده است. سلسله مراتب فضای نیمهباز داخلی و فضای باز به گونهای است که هر دو، دید رو به دریاچه داخلی محوطه سایت را دارند و درختان وضع موجود، مابین این دو فضا نگه داشته شدهاند تا دورتادور این فضا مابین درختان قرار گیرد و کیفیت نوری آنها بر اساس سایههای درختان و زوایای خورشید در ساعات مختلف، تغییر کند. اتاق اصلی این ویلا نیز در لایه بعدی، دید رو به دریاچه دارد.
ـ در تمامی دیوارهای پیرامونی که در قسمت سرویسهای بناست، سنگ داخلی هماهنگ سنگ بیرونی انتخاب شده و از سنگ بیرونی در دیوار اصلی فضای داخلی استفاده شده است.
Mehrshahr Villa
Hooba Design (Hooman Balazadeh)
Semi-Finalist of Iranian Architect Merit Award 2019
Location: Karaj, Iran
Date: 2015
Area: 330 sqm
Status: Completed
Client: Aptus Iran Company
Project Manager: Mohsen Kazemian Fard
Phase 2: Dariush Ghorbani
3D Illustration: Mona Razavi
Presentation: Parima Jahangard, Atousa Shiran, Pooyeh Nouryan
Structure: Aptus Iran Company
Mechanical & Electrical Consultant: Mr. Etemadi
Construction: Aptus Iran Company
Furniture: Harmony Company
Photo: Paraham Taghioff, Deed Studio, Babak Toosipour, Pooyeh Nouryan
Awards: Honorable Mention of 8th Iranian Interior Architecture Award (1394) in Residential Buildings Category
The Initial idea of this project was to design a 330 sqm villa in a 3 hectares private yard facing a lake. One of the main criteria was to create spaces that are closely engaged with the surrounding landscape, an uninterrupted connection between the interior and the exterior to form a structure which becomes a part of the site itself:
A. A systematic organization of open and semi-open spaces was used to enhance the presence of nature in the interior spaces. The main semi-open space is a void on the first floor of the main cubical form. The strategic position of this void provides both physical connection to the private lounge and the master bedroom as well as visual connection to the lake. The semi-open space is also connected to the terrace on the lake side, by the means of a bridge. This terrace is a perfect view point of the lake.
B. The stones used on the façade are in harmony with the existing stones in the garden. These stones are used in their natural form, but in a controlled horizontal pattern. The voids in the stone pattern provide a controlled overlook and a limited sunlight penetration to spaces such as washrooms and corridors which require less exterior exposure. Integration of the voids and solids not only creates a consistent exterior façade, but also provides the interior spaces with a view to the greenery. At nights, these voids provide a lighter feeling of the solid exterior façade. These voids are also used to naturally ventilate the building as well as to implement the mechanical equipment.
C. The existing trees between the open and sem-open spaces were kept, so that both spaces are surrounded by vegetation. The variation of sunlight penetration through the leafs, during the day significantly enhances the quality of the atmosphere.
One of the main criteria in the design process was to maximize the amount of sunlight exposure. Two sets of skylights were implemented: one over the main staircase and the other, at the vertical gap between the two roofs. Moreover, transparent dividers implemented parallel to the vertical skylight increase sunlight penetration to spaces not directly connected to the skylight. The main function of the horizontal skylight over the main staircase was to provide natural winter heating. This skylight could be shaded in summer to prevent excess sunlight exposure. In section, these systems enable sunlight penetration in three directions: vertical, horizontal, as well as diagonal.
سلام ، بنده ميخواستم با كمال ميل با معمار اين پروژه اقاى هومن بالازاده ( هوبا ديزاين) يا سازنده شركت اپتوس ايران صحبت كنم.
ارادتمند
سعادتى