خانه دلچه ویتا
حسن سلطانپور، مهدی رسولی، فریبا گودرزی
موقعیت: تهران، ایران
تاریخ: ۱۳۹۶
مساحت: ۲۰۰ مترمربع
وضعیت: طرح پیشنهادی مسابقه / رتبه سوم
کارفرما: شرکت دلچه ویتا
وقتی متنی را مطالعه میکنیم، قطعا برداشت مشخصی از آن متن خواهیم داشت، ولی اگر به صورت جداگانه، به کلمات همان متن نگاهی بیاندازیم، معنایی جدا از هم و به دور از معنای کل جمله، درک خواهیم کرد. ساختمانها نیز در درون شهر، مانند چیدمان این کلمات در درون جملهاند؛ وقتی از کوچهها و خیابانها به تکتک بناها نگاه میاندازیم، شبیه آن است که به کلمات یک جمله، به صورت جداگانه نگاه میکنیم و گاه امکان برداشت معنای کامل جمله (در اینجا شهری که در آن زندگی میکنیم) را نخواهیم داشت و احتمالا روابط میان کلمات را به سختی حس خواهیم کرد.
به تصاویر بالا نگاه کنید؛ خواهیم دید که ساختمانها (ابژهها) در سطح شهر ثابتاند و در واقع، در تمام تصاویر، ابژهها همان اشیاء موجود در تصاویر دیگرند و فقط موقعیت سوژهها هستند که تغییر کردهاند و برداشت سوژه از یک شیء در تصویر (۱)، با برداشت از همان شیء در تصویر (۳) کاملا متفاوت است؛ یعنی یک انسان و یک کلاغ پروازکنان در آسمان شهر، تصاویر ذهنی مختلفی از ماهیت و روابط میان اشیاء درک خواهند کرد. در نتیجه خواهیم دید که همیشه تغییر در ساختار ابژهها، سبب تغییر شناخت ما از آن شیء نخواهد شد، بلکه تنها با تغییر موقعیت سوژهها، میتوانیم همان میزان تفاوت را در شکلگیری تصویر ذهنی متفاوت داشته باشیم.
در برخورد با موضوع طراحی داخلی، معمولا انسانها در مرکز فضا و در موقعیتی ثابت نسبت به جدارههای بنا قرار میگیرند، همانطور که در شهرها، انسانها در میان کوچهها و خیابانهای مابین آن حضور دارند و کمتر فرصت درک کلیات شهر و روابط بناهای موجود در آن را، همچون یک کلاغ، خواهند داشت. میخواهیم بدانیم آیا فرصتی که با تغییر سوژه نسبت به ابژه، در تصاویر بالا به وجود آمده است، میتواند در طراحی داخلی ساختمان به عنوان یک کلیت کوچکمقیاس نیز به دست آید؟ با این تفاوت که یکبار کلمات درون یک جمله، جای خود را به ساختمانهای درون شهر دادهاند و اکنون اتاقهای درون یک ساختمان، جایگزین این موضوع خواهند شد.
Dolce Vita House
Hasan Soltanpour, Mehdi Rasouli, Fariba Goodarzi
Location: Tehran, Iran
Date: 2017
Area: 200 sqm
Status: Competition Proposal / 3rd Place
Client: Dolce Vita Co.
When reading a context, we will definitely get certain concept from it, but If we take a look at the words of the same text individually, we will understand the meaning apart from the meaning of the whole sentence. Buildings inside the city are like the arrangement of these words within the sentence; In the streets and alleys, when we look at the buildings one by one, is like a time we look at the words separately in a sentence and sometimes is impossible to understand whole concept of the sentence (here, means the city we live) and presumably, we hardly feel connection between words.
Look at the pictures; We will see buildings (objects) are fixed in the city and indeed, in all the pictures, objects are the same objects in other pictures and just the position of the subjects have been changed and the subject’s perception of objects in picture (1) with perception of the same object in picture (3) is completely different; A man and a flying crow in the sky, will understand the various mental images of the nature and relationship between objects. As a result, we will see that always changing the structure of objects does not change our understanding of that object, but only by changing the position of the subjects, we can have the same difference in the formation of a different mental image.
When dealing with the subject of interior design, humans are usually placed in the center of space and in a fixed position relative to the walls of the building; As in cities, people are among the alleys and streets between them, and they have less opportunity to understand the generalities of the city and the relations of the buildings in it as a whole, like a crow. We want to know if the opportunity created by changing the subject to the object, in the above illustrations, can be obtained in the interior design of the building as a small scale generalization? With the difference that once, words within a sentence have been replaced by buildings within the city, and now, the rooms will be replaced within a building.
http://www.soltanpourstudio.com/Detail_1131_DOLCE VITA
وب سایت