ساختمان اداری مهراز دولت
دفتر معماری بوژگان (حامد بدری احمدی)
موقعیت: تهران، ایران
تاریخ: ۱۳۹۴
مساحت: ۳۰۹۳ مترمربع
وضعیت: ساختهشده
کارفرما: امیرمیثم نحوی
تیم طراحی: حامد بدری احمدی، هانیه صفری اصل
طراح سهبعدی: سینا بداغی، محسن شریفی
سازه: جلالالدین سجادیان
تاسیسات مکانیکی: علیرضا فرجی
تاسیسات الکتریکی: علیرضا فرجی
اجرا: گروه ساختمانی مهراز
مدیر اجرایی پروژه: مهدی ابراهیمی
نظارت: دفتر معماری بوژگان
ماکت: هانیه صفری اصل
عکس: هرمز نظری، علی دقیق، حامد فرهنگی، سینا ممتحنی
پروژه بزرگ در هر شهر، آبرو و نماد آن شهر میتواند باشد و پروژههای کوچک، واقعیت آن، واقعیتی که بدنه شهر را تشکیل میدهد. مهراز نیز در زمینی با مساحت زیر ۴۵۰ مترمربع، یکی از پروژههای نسبتا کوچک و بیشمار شهر تهران است. منطقه دولت که این زمین در آن واقع شده است، جزء مناطق گران و مرکز شهر نیست و بافتی قدیمی و محلی در آن موجود است؛ هنوز در آن، خانههای قدیمی و حیاطدار، ساختمانهایی متعلق به دوره پهلوی و مغازههایی با قدمت بیش از ۵۰ سال دیده میشود.
سازماندهی فضایی
تبدیلشدن حجم کلی به دو بلاک، با توجه به ضوابط و برنامه حاکم بر طرح، برای ارتقای کیفیتهای بصری پروژه، افزایش نورگیری هر بلاک و هر واحد، افزایش سهم هر بلاک و واحد از دید و منظر پیرامون و کمک به سیرکولاسیون هوا در هر واحد
قد بلند پروژه در میان همسایگان، تهدید یا فرصت؟
مطالعات ما در منطقه، همسایگیها و ساخت ماکت آن منطقه از شهر، خبر از پروژهای میداد که نسبت به همسایگان خود قدبلند است. در سازماندهی فضایی و با توجه به شرایط و ضوابط نورگیری، ناگزیر بودیم دو جداره غربی دو بلاک و جداره شرقی فضای ارتباطی به جداره همسایگان بچسبند.
جدارههای جانبی، بخش مهمی از سیمای شهر تهران را تشکیل میدهند و بخش فراموششده اکثر قریب به اتفاق پروژههای شهر هستند. طراحی مهراز این فرصت را به ما داد تا جدارههای جانبی به کاراکتر اصلی پروژه تبدیل شوند و نقطه شروع طراحی باشند، نه قسمت فراموششده و انتهایی. در گذشته نیز، پیرامون بناهای شهری شخصیتی ساده و بامتانت داشتند و به آرامش گذرها و جدارههای شهری کمک میکردند. این مهم، باعث پیدایش یک “پیرامون” و یک “درون” برای پروژه شد که با برنامه و شرایط پروژه نیز کاملا هماهنگ است.
به چالش کشیدن تعریف بعضا نادرست شهرداری از نما
نما تنها جبههای است که با همسایگان مشترک نیست. به لحاظ شهرداری، مهراز دارای دو نماست، نمای شمالی و جنوبی، اما نگاهی عمیقتر به ساختار پروژه و جایگاه شهری و منطقهای آن، دستمایه ادامه مسیر طراحی شد: تبدیل جدارههای جانبی به فرصتی برای طراحی و نه رهاکردن آنها، تشخص جدارههای جانبی و پیوند آنها به دیگر بخشهای نما، تبدیل جدارههای جانبی به پوستهای سخت که پیرامون درون زنده و شفاف خود را در آغوش گرفته است، تبدیل پروژه به کلیتی به هم گره خورده و یکپارچه و توجه به پرسپکتیوهای مختلف شهروندان. در قدمهای اجرایی نیز، از سیمانی با بافت درشت برای تاکید بر روی این پوسته یکپارچه و زمخت استفاده شد.
گل و گیاه
زاویهای که در ضلع شرق جداره صلب پروژه پدید آمد، بستر بسیار مناسبی را برای حضور گل و گیاه در پروژه فراهم کرد. این حضور، با سطوح سبکی که سطح اشغال پروژه را زیر سوال نمیبرد و تاکید مطلوبی روی ورودی ساختمان داشت، به وجود آمد.
لایه دوم نما
شهرداری ضابطهای دارد که رعایت آن، منجر به این شد که بخشهایی از جداره شفاف نمای جنوبی و شرقی را ببندیم. به چند دلیل، علاقهای به این کار نداشتیم: اول اینکه حفظ حداکثری سطوح شفاف نما در واحدهای کوچک مهراز، به دلبازی و کیفیتهای بصری آن کمک میکرد، دیگر اینکه با این ضابطه، یکپارچگی نما از بین میرفت، بدینمعنا که تضاد بین جداره صلب و بخشهای غیرصلب، برای ما بسیار مهم بود. بنابراین تصمیم گرفتیم تودهای فلزی در قالب لایه دوم، در پروسه طراحی ببینیم تا هم تمام شفافیت و حداکثر دید واحدهای جنوبی حفظ شود و هم این لایه، سهمی کوچک در تعدیل نور جنوب پروژه داشته باشد.
Mehraz Dowlat Office Building
Boozhgan Studio (Hamed Badri Ahmadi)
Location: Tehran, Iran
Date: 2015
Area: 3,093 sqm
Status: Completed
Client: Amir Meysam Nahvi
Design Team: Hamed Badri Ahmadi, Hanieh Safari Asl
3D Renders: Sina Bodaghi, Mohsen Sharifi
Structure: Jalaleddin Sajadian
Mechanical Consultant: Alireza Faraji
Electrical Consultant: Alireza Faraji
Construction: Mehraz Construction Group
Executive Manager: Mehdi Ebrahimi
Supervision: Boozhgan Studio
Model: Hanieh Safari Asl
Photo: Hormoz Nazari, Ali Daghigh, Hamed Farhangi, Sina Momtaheni
One of the main desires of the project was designing two office units in each floor. To respond to this and also using the benefits of much more views and lights, we decided to design the project in two separated blocks and connect them with a bridge and central vertical access which shaped a central patio.
In the design process, we cover the transparent mass with a hard skin, which we saw a lot in our ancient architecture. At a glance to our traditional architecture, we usually see a uniform and monotone thatch skin outside the building against the colorful spaces inside, which is full of openings and windows.
In the following, we added a lightweight structural to the vertical entrance axe for the flower boxes to increase the green spaces and freshness of the city. We use the same structure and green spaces in the patio, in front of the elevator spaces in each floor.
During the design development, we added a perforated second skin to the transparent facade which provides shading and a thermal buffer for the comfort of those working inside and also keep the great view of the city from the inside. In this way, simultaneously, we respond to the municipal rules and climate issues and also create pleasant double facade.