صحنهای برای رویداد شهر
رضا فراشی، مازیار قاسمینیا
موقعیت: سپیددشت، خرمآباد، لرستان، ایران
تاریخ: ۱۴۰۲
مساحت: ۸۴ مترمربع
وضعیت: ساختهشده
کارفرما: شهرداری سپیددشت
همکار طراحی: احسان اینانلو
ترسیم و گرافیک: شادی بیطرف
سازه: محسن ورمزیار
اجرا: محسن فولادوند، حسین رجبی اسلامی
عکس: محمدحسن اتفاق
موضوع این پروژه طراحی یادمان شهدا با بودجهی بسیار محدود در شهر کوچک سپیددشت در استان لرستان بود. سایت مورد نظر در بافت قدیمی شهر قرار دارد و از سالهای دور محل قبرستان شهر است. موقعیت سایت به نحوی بود که در یک گشودگی شهری و در محور اصلی شهر قرار داشت. غالب بناهای یادمانی به صورت یک آبجکت و یا مجسمه در شهرهای کوچک و بزرگ ایران ساخته میشوند و به عبارتی تنها نقش یک تندیس در شهر را دارند و خواسته کارفرما هم طراحی یک المان یادمانی برای شهدا بود.
پرسشی که برای ما از ابتدا مطرح بود، این بود که چگونه میتوانیم با بودجه و برنامه حداقلی که برای طراحی و ساخت یادمان شهدا سپیددشت در نظر گرفته شده، بیشترین تاثیر را بر شهر بگذاریم؟ در پاسخ به این پرسش، استراتژی ما عبور از کلیشه ساخت مجسمه و یک آبجکت تک به عنوان یادمان بود و تصمیم گرفتیم برای فضامندکردن آن، صحنهای برای نمایش رویدادهای شهری طراحی کنیم که فضایی با انعطافپذیری بالا برای شهر باشد و در زمانهای مختلف نقشهای متفاوتی در شهر بپذیرد. به عبارتی، امکانهایی بیشتر از یک مجسمه برای شهر فراهم کند.
از یک صفحه عمودی که به روی زمین پهن و گسترده میشود، استفاده کردیم تا قسمت ایستاده صفحه، نقش نمادین آن را حفظ کند و برای تشدید این موضوع هشت حفره در آن پانچ کردیم و به همین تعداد درخت سرو پشت هر گشودگی قرار دادیم. از متریال سنگ قرمز آذرشهر استفاده کردیم که این «صحنه» در بافت شهر برجسته و شاخص شود. از طرف دیگر، قسمت گسترده و پهن شده روی زمین، فضایی برای نمایش رویدادهای شهر خواهد بود و در عین حال محل قبرهای موجود را روی این صحنه آوردیم و به ازاء هر پانچ یک باکس سیاه روی لبه قرار دادیم.
با فعالساختن پروژه به عنوان فضایی منعطف برای اجرای مراسم آئینی و مذهبی و تعزیه، محل بازی کودکان، پاتوق مردم شهر، محل جمعشدن و مشورت اهالی شهر و در عین حال نماد و نشانهای برای سپیددشت، امکانهای جدیدی به عنوان یک فضای عمومی به آن اضافه کردیم. در رویدادهای مختلف شهری، سطوح مختلف در اطراف این صحنه مثل بام ساختمانهای اطراف، تراس و بالکنها، خیابان و کوچه و حتی سطوح داخل مغازههای مجاور به عنوان جایگاه و محلی برای تماشا فعال میشوند و این صفحه نقش خود را در شهر گسترش میدهد.
The Stage for Urban Event
Reza Farashi, Maziar Ghaseminia
Location: Sepiddasht, Khorramabad, Lorestan, Iran
Date: 2023
Area: 84 sqm
Status: Completed
Client: Sepiddasht Municipality
Design Team: Ehsan Inanlou
Graohic & Drawing: Shadi Bitaraf
Structure: Mohsen Varmaziar
Construction: Mohsen Fooladvand, Hossein Rajabi Eslami
Photo: Mohammad Hassan Ettefagh
This project involved designing a memorial to martyrs with a minimum budget in Sepiddasht, a small town in the Iranian province of Lorestan. Located in the old fabric of the town, the designated site has been used as a cemetery for ages. The site was situated in an urban opening along the town’s main road. The majority of memorials are built as single objects or sculptures in small and big cities of Iran; in other words, they act only as a statue in a city. In this project, the client also asked us to design a commemorative object ora memorial element that symbolizes the martyrs.
We faced an important question from the very beginning: Although the budget and time allocated for the design and implementation of this project were limited, how could we produce the most profound effect on the town? In response to this question, our strategy was to leave behind the stereotype of constructing a sculpture and a single object as the dominant topology of memorials. Instead, we decided to design a stage for displaying urban events to spatialize the memorial so that it could be a highly flexible space for the town and assume various roles on different occasions. This way, it could be more than just a sculpture to the city.
We used a perpendicular plane that would be extended on the ground so that its vertical component could retain its symbolic role. To strengthenthis role, we punched eight holes through the plane and placed one cypress behind each opening (i.e., there were eight cypresses). We used the red travertine from Azarshahr to make the “stage” noticeable in the urban fabric. The extended part of the plane on the ground can be used to display urban events. However, we positioned the locations of existing graves on the stage and put one black box on the edge for each punch.
We added new features to the project as a public space by creating flexible spaces to hostreligious ceremonies and rituals (e.g., Ta’zieh) and providing a space for children to play games, people to hang out, and citizens to gather together and talk. Therefore, it became a symbol representing Sepiddasht. In various urban events, different surrounding surfaces such as the rooftops of nearby buildings, terraces, balconies, streets, alleys, and even surfaces inside adjacent shops can be used as platforms to watch the events. Therefore, this stage expands its roles in the city.