بوتیکپلازای Feel
جلال مشهدیفرد
موقعیت: مسقط، عمان
تاریخ: ۱۴۰۳
مساحت: ۱،۶۰۰ مترمربع
وضعیت: ساختهشده
کارفرما: بوتیکپلازای Feel
ترسیم: امیر برادران شرکا
مدیریت پروژه: علی میری
سازه، اجرا و نظارت: محسن محمدیان
مشاوره طراحی هاسپیتالیتی: هوتن مرهمی
مجسمهها و احجام: یاسمن علیزاده مقدم، جلال مشهدیفرد
گرافیک: سرور اسکندری، زهره بختیاری، پریا حسینی
عکس: استودیو دیمن
feel به معنای احساس، بر این بنا شده است تا فضای سومی بین محل زندگی و کار برای مردم مسقط باشد که احساسات مخاطبش را ماورا پنج حس انسانی برانگیزد. این ساختمان که فعالیتهای آن پنج حس انسانی را شامل میشود، به دلیل شرایط اقلیمی مسقط و ترجیحات مردم کشور عمان به اصول سنتی کشور خود، با اتصال یک خانه قدیمی و سنتی به یک ملک تجاری تقریبا نوساز در پشت آن شکل گرفته است. قلب خانه قدیمی نیز تبدیل به یک میدانچه عمومی شده تا مکانی برای حضور مردم محلی و توریستها باشد که در کنار اتفاقات و فعالیتهایی که اگرچه متاثر از تجدیدگرایی جامعه جوان عمان است، اما آثاری از مفاهیم سمبلیک و هویتی فرهنگ خاورمیانه نیز در شکلگیری آن موثر بوده است. در این مجموعه سعی بر آن شده تا اتمسفری برای مردم مسقط ایجاد شود که در جایی که امکان معاشرت، حضور و آموزش را دارند، احساسی فراتر از پنج حس انسانی را بتوانند در خود بیابند.

تمامی جزییات بر اساس مفاهیم و کانسپت اولیه پروژه طراحی شدهاند و برهم اثرگذار هستند تا یک طرح واحد را ایجاد کنند، همه عناصر به صورت مجزا طراحی شدهاند، اما در نهایت، وقتی در کنار هم قرار میگیرند، همان اتمسفری احساسی را میسازند که کانسپت اصلی طرح است. همچنین ساختمان به گونهای بازسازی شده است که در جامعه سنتی و مردسالار، نقشی زنانه و مهربان را برای مهمانانش ایفا کند.

جلال مشهدیفرد بر اساس مطالعه ای که با هوتن مرهمی به عنوان متخصص غذا و نوشیدنی در مورد سبک زندگی مردم مسقط، ترجیحات آنها در کافهها، فضاهای اجتماعی و همچنین بر اساس نیازهای تعاملی در یک کافه تخصصی داشته اند، مبلمان را طراحی کرده است.

کاشی به عنوان یک متریال بومی بر اساس بافت فرهنگی خاورمیانهای، اما برای امروز طراحی شده، در این مورد جلال و محسن محمدیان کاشی را به گونهای طراحی و اجرا کردند که با چیدمان در کنار هم میتوان مدلهای زیادی از نقوش سنتی فرش و گلیم را که هنر بومی خاپرمیانه محسوب میشود، ایجاد کرد.

فرمهای نیمهقوسی برگرفته از طاقهای عربی از اجزای اصلی طراحی داخلی و خارجی این پروژه هستند که تنها زمانی به طاق کامل تبدیل میشوند که دید در آکس آن به نقطه مهمی ختم میشود و نگاه مخاطب را قاب میگیرد. بر این اساس، حامد عبدی به عنوان راوی محتوای Feel در مواجهه با طرحهای اولیه و درخواست طراحان مبنی بر مشخصکردن ایدهای برای طراحی پترنی بر روی پنجرهها و پارتیشنها، شعری از حافظ را مطرح کرده است: «رواق منظر چشم من آشیانه توست / کرم نما و فرود آ که خانه توست.» گرافیک این فونتها بر اساس خط کوفی بنایی در ورژن عربی و فارسی و همچنین فونتی در همان راستا در ورژن انگلیسی توسط سرور اسکندری با هماهنگی طراحان پروژه طراحی شده است.
Feel Boutique Plaza
Innovative Corner Design (Jalal Mashhadi Fard)
Location: Muscat, Oman
Date: 2024
Status: Completed
Area: 1,600 sqm
Client: Feel Boutique Plaza
Drawing: Amir Mohammad Baradaran Shoraka
Project Management: Ali Miri
Structure, Construction & Supervision: Mohsen Mohammadian
Hospitality Design Consulting: Hootan Marhami
Sculpture & Installation: Yasaman Alizadeh Moghaddam, Jalal Mashhadi Fard
Graphic: Sorour Eskandari, Zohre Bakhtiari, Paria Hosseini
Photo: Diman Studio
Feel was conceived as a “third space” for the Omani community, bridging the gap between work and home. It is a place where the focus transcends the senses, fostering meaningful connections and experiences.
In Feel Boutique Plaza, every design element stems from the project’s core concept, with each component influencing the others to form a cohesive and unified aesthetic. While the elements are designed independently, their harmony creates a singular, immersive atmosphere.
Jalal Mashhadi Fard, in collaboration with Hootan Marhami, a Food & Beverage expert, crafted the furniture based on extensive research into the habits and preferences of Muscat’s residents. The design emphasizes social interaction within a specialty café setting, enhancing the experience of community and connection.
The tiles used in the project, a nod to local materials, reinterpret traditional cultural motifs in a contemporary context. Jalal, along with Mohsen Mohammadian, developed a tile design that allows for the recreation of various traditional carpet patterns by arranging the same tile in different configurations.
The architectural language of the project features half-arched forms inspired by traditional Arabic arches. These arches evolve into full forms only when framing significant views, guiding and focusing the viewer’s attention. Responding to this design philosophy, Dr. Hamed Abdi proposed incorporating a poetic element into the window coverings and separators. He suggested a verse from Hafez that perfectly aligns with the concept:
“The porch of my eyes is your nest,
Be modest and perch; it is your abode to rest.”