مجله کوچه
کوچه هجدهم: جوایز معماری
جوایز معماری که فرصتی برای خوانش مجدد معماری، شکلگیری خط فکری معمار و بهانهای برای ایجاد انگیزه و دادن اعتبار به او و کاری است که انجام میدهد، از دوره مشخصی به بعد، جای معمار مولف را به عنوان متولی جریان معماری گرفت، و امروز در کنار بعد فرهنگی، در این تعدد و تکثر توام با تکرار، به کسبوکار مدرنی بدل شدهاند که هم میتواند فرصتی برای صعود باشد، هم عاملی برای سقوط.
سرمقاله
ـ جوایز معماری کسبوکار من است | مرتضی خیاطپور نجیب
دوسیه
ـ جزیره سرگردان: بهسوی جایزه همهشمول | مهدی گرامی
ـ ردپای تاریخی اندیشههای انتزاعی بر واقعیت | امين سلطانپور
ـ آنچه تا امروز از جوایز معماری آموختم | گفتوگو با محمد کانیسواران، اوژن سلیمی، معین نیکآیین و مهراد حبیبی
ـ رویارویی با اثر، با حفظ فاصله زمانی؛ نگاهی انتقادی به چهار پروژه برگزیده در سالهای اخیر | علی اکبری
ـ زیباتر از تحول، ایستادن برای تحول است | گفتوگو با کامران افشارنادری، کامران حیرتی و هومن بالازاده
ـ بازـزی؛ بازخوانی داستان معماری به روایت تجربه | گفتوگو با رضا دانشمیر، آرش مظفری و مهران خوشرو
ـ میرا؛ به نام عدالت همگان به اسارت کشیده شدهاند | گفتوگو با علیرضا شرافتی، آرش نصیری و محمدرضا قدوسی
ـ جوایز معماری / معماری جوایز | گفتوگو با محمد عرب، الهام گرامیزاده نائینی و عاطفه کرباسی
سیتیاسکن
ـ نظریه انتقادی و نظریه سنتی: تاملی درباره دو شیوه شناخت | علیرضا خادم
ـ برنر و تلقی او از چیستی نظریه انتقادی شهری | محمد باقری زمانی
آرکیتایپ
ـ شبهمعماری مرتجع یا واپسگرایی مبتذل؛ نقدی بر طاقگرایی در معماری امروز ایران | علی اکبری
چاپخانه
ـ ناحیه نوآوری شهری، از نظریه تا عمل | مجتبی رفیعیان
ـ مرور و معرفی کتاب | حمیده گرروسی و امیر فتحی فرزانه
ـ چرا باید نوشت؟ ضرورت نوشتن از کتابخانه امام محمد غزالی تا کشتی پاتریس | محمدصالح شکوهی بیدهندی
ـ سرنخ تاریخ؛ ردپای ترسیم | کیمیا ساری
ـ دست؛ میانجیگر خیال و تجسدیافتگی خیال معمار | پریسا احمدیان
ـ دفترچه طراحی؛ ساختن فضای باز همگانی | رضا زارع چهارراهی