Tr88House / دفتر معماری زمردی و همکاران

Tr88House / Zomorrodi & Associates

Tr88House

دفتر معماری زمردی و همکاران (شهروز زمردی)

موقعیت: جزیره بلو واترز، دبی، امارات متحده عربی
تاریخ: ۱۴۰۰
مساحت: ۱۰،۰۰۰ مترمربع
وضعیت: ساخته‌شده
کارفرما: شرکت 88Alfa
تیم طراحی: پیام الرحمن، آنا اخلاقی، نسترن شعبان‌زاده، اعظم جنیدی، نازگل صالحی
طراحی جزئیات و فاز دو: حامد نوریان
تیم طراحی فاز دو: پریسا ابوترابیان، افروز دمهری، الهه صابری
رندر و مدلینگ: افشین خدابندلو، علی مروج، پیام الرحمن، نسترن شعبان‌زاده
عکس: نوید سیراج

این مجموعه تجربه‌‌ نمود تصویری خواب در بیداری است، حضور در سیاره‌ کابوس‌ها و رویاها. معماری این سیاره نه تنها تجربه‌گراست، بلکه تمایل دارد که تجربه‌ساز باشد، ساختن تجربه قدم‌زدن در فضایی که زمانی در ناخودآگاه، درون جایی مشابه آن حضور داشته‌ایم، اما در واقعیت، تا به‌حال در مکانی مشابه آن قدم نگذاشته‌ایم. ایده خلق این دنیا از یک کابوس تکرارشونده در کودکی الهام گرفته شده است که شاید برای بسیاری از انسان‌ها اتفاق افتاده باشد. طراح از ویژگی‌های این کابوس استفاده کرده و با استراتژی‌های طراحی، ویژگی‌های منفی آن را حذف و کابوس را به رویا تبدیل کرده است. خواب‌ها با سناریو عجیب و جزئیات متفاوت خود فرصتی ایجاد می‌کنند تا در آنها غرق شویم و خیال‌پردازی کنیم. انسان‌ها دوست دارند که از مشکلات دنیای حقیقی‌شان به رویاها و خواب‌ها پناه ببرند. در این محیط که از تخیلات کودکانه الهام گرفته شده است، همه چیز شاخص‌تر، گردتر، بزرگ‌تر و اغراق‌آمیز است.

Tr88House / دفتر معماری زمردی و همکاران
Courtesy of Zomorrodi & Associates | Photo: Naveed Siraj

محل قرارگیری این پروژه در دبی، شهری با معماری بسیار مدرن، اما عموما خنثی و بی‌روح است، مانند ویترینی که می‌توان تماشایش کرد، اما تعاملی بین انسان و معماری برقرار نمی‌شود. چالش پیش رو این بود که با نگاهی انتقادی به نحوه ارتباط پروژه‌های معماری با مخاطبان خود، با محیط شهری مدرن، اما اغلب مصنوعی اطراف‌مان گفتگویی رخ بدهد و فضایی دلپذیر و سرزنده ایجاد شود که در آن تعامل بین فرد و محیط به طور اجتناب‌ناپذیر برقرار شود. پس با توجه به محیط شهری دبی، طبیعت در فضای داخلی گنجانده می‌شود، اما این امر به صورت انتزاعی و بدون تکیه بر افزودن سبزینگی طبیعی به مجموعه انجام شده است.

Tr88House / دفتر معماری زمردی و همکاران
Courtesy of Zomorrodi & Associates | Photo: Naveed Siraj

پوسته نیمه‌شفاف پروژه مانند دروازه‌ای بین واقعیت و دنیای خیالی تصورات‌مان است، دنیایی که بر اساس رمزآلود بودن، اغراق، درگیر‌کردن حواس و برانگیختن احساسات طراحی شده است. در این مجموعه، اغراق به عنوان آرایه‌ای معمارانه، چاشنی خیال‌انگیزی را به این سیاره فانتزی می‌افزاید. اغراق در مقیاس که در زندگی روزمره معمول نیست و دوگانه‌ای را به تصویر می‌کشد: شاید کاربران، انسان‌هایی در یک جنگل پر‌ از درختان کاج مرتفع هستند و شاید موجوداتی کوچک در یک علفزار. چراغ‌های پیله‌ای، اسب آبی‌های پرنده، مدول‌های شش‌ضلعی لانه زنبوری و پر پرندگان، با ابعاد غول‌آسا، موجودات اسیرشده میان دیواره‌های سفید، و دست‌هایی که ما را به سمت مسیری راهنمایی می‌کنند، مسیری به سمت بی‌نهایت؛ همه از این دست جزئیات اغراق‌آمیز هستند. بوی درختان کاج، دیدن تصویر اگزجره افراد و محیط اطراف در آینه‌های محدب، بو و طعم غذاهای گوناگون و لمس متریال‌های نرم و زبر، طبیعی و مصنوعی، همه در راستای درگیرکردن حواس انسانی هستند. در نهایت، همه این رموز، مبالغات و حس‌ها منجر به ایجاد احساسات انسانی می‌شوند، چیزی که می‌تواند برای هر فرد بر اساس میزان تجربه، تفاوت‌های فردی، زمان و شرایط، متفاوت باشد.

Tr88House / دفتر معماری زمردی و همکاران
Courtesy of Zomorrodi & Associates | Photo: Naveed Siraj

همچنین سناریوی ارتباط بین کاربران با یکدیگر در فضا طراحی شده است. خود کاربران به عنوان جزئی از  طراحی هستند. استفاده از ارتفاع موجود و دید از طبقه بالا به پایین و بالعکس، امکان نگریستن افراد به هم علاوه بر دید معمول انسانی، از دید مورچه و دید پرنده در راستای اهداف طراحی خیال‌انگیز پروژه و ایجاد ارتباطی متفاوت بین افراد است. همچنین میزهای فودهال اکثرا به صورت اشتراکی هستند. پس از ورود به مجموعه، برای رسیدن به این میزها و یا هر بخش دیگری از مجموعه، کاربران به ناچار از مسیرهای طبیعی ساخته‌شده توسط تنه درختان عبور می کنند و در سناریوهای دلخواه طراحان قرار می‌گیرند.

Tr88House / دفتر معماری زمردی و همکاران
Courtesy of Zomorrodi & Associates | Photo: Naveed Siraj

با توجه به اینکه دو دسته فضا در این مجموعه وجود دارند، فضاهای تفریحی از جمله  ترامپولین، لیزر تگ، مینی گلف، فضای بازی کودکان و کلاب کودکان، و فضاهای فروش غذا و نوشیدنی، مثل فودهال و روف‌تاپ لانژ؛ فضای فروش غذا و خوراکی‌ها که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بخش پروژه است، مانند بخشی از سناریو کل مجموعه، پویا، در راستای تفریح و سرگرمی و درگیر کردن حواس انسانی طراحی شده است. به‌طوری که کل پروژه از ابتدا تا انتها پر از معما، دیتیل‌های عجیب و سوال‌برانگیز و بازی‌هاست.

Tr88House / دفتر معماری زمردی و همکاران
Courtesy of Zomorrodi & Associates | Photo: Naveed Siraj

موقعیت خاص پروژه زیر عین ویل، بزرگ‌ترین چرخ و فلک دنیا، به عنوان نزدیک‌ترین و تنها بام قابل دید از بالای چرخ و فلک، موجب شد تا پیرو سناریوی کل مجموعه، به ارتباط بین معماری و محیط و کاربران توجه شود. برای ایجاد دیدی مطلوب برای کسانی که درون چرخ و فلک هستند، در بام مجموعه نقاشی‌های بزرگ‌مقیاس و پترن مدولار در کل مجموعه و سقف‌ها در نظر گرفته شده است.

Tr88House / دفتر معماری زمردی و همکاران
Courtesy of Zomorrodi & Associates | Photo: Naveed Siraj

کارفرمای پروژه به دنبال ساخت یک فضای تفریحی پاسخگو به نیازهای همه سنین با سلیقه‌های متفاوت بود، حال آنکه رویکرد تیم طراحی، علاوه بر پاسخگویی به هدف اولیه، ایجاد یک اثر هنری تماما دست‌ساز و به واسطه کار دست هنرمندان مختلف از آهنگر و نجار و نقاش و مجسمه‌ساز و … با کیفیت‌های فضایی نامعمول و بدیع، برای ایجاد ادراکات حسی متفاوت برای کاربران است. یکی از چالش‌های پروژه، تحویل آن به گروه معماری در مرحله نازک کاری بود. با افزودن بام، به پیشنهاد تیم طراحی، دسترسی‌های پروژه و سازه آن نیازمند اصلاحات بود. تغییرات عمده‌ای در راه‌پله‌ها و ویدها اعمال شده است تا بتوان دسترسی‌های جدید و خروجی های اضطراری را تامین کرد.

Tr88House / دفتر معماری زمردی و همکاران
Courtesy of Zomorrodi & Associates | Photo: Naveed Siraj

با توجه به استفاده از پشت بام به عنوان سالن و موسیقی بلند، باید سطح سر و صدا از ۱۰۵ دسی‌بل به ۴۵ دسی‌بل در فضای باز کاهش می‌یافت. برای این کار از دیوارهای هفت متری کاورشده با مواد آکوستیک در اطراف بام استفاده شد. برای حفظ خواص آکوستیک این ماده، حتی محل قرارگیری پیچ‌ها و نوع رنگ‌های استفاده‌شده برای رنگ‌آمیزی روی آن‌ها نیز به دقت در نظر گرفته شده است. تحمل بار سازه‌ای مجسمه دست‌های آویزان شده از سقف و مجسمه خرس روی نما، نیازمند در نظر گرفتن راه‌حل مناسب بود. بیشتر توده مجسمه خرس روی نما که المان برندینگ مجموعه بود، روی هوا معلق است، برای تحمل وزن مجسمه، تدابیری برای سبک‌سازی اندیشیده شده است و برای طراحی دیتیل آن از سازه کشتی الهام گرفته شده است. این عروسک از چهار تکه تشکیل شده است که به هم چسبیده‌اند و روی آنها با پوشش عایق و رنگ خودرو پوشیده شده است تا در مقابل تغییرات جوی مقاوم باشد.

Tr88House / دفتر معماری زمردی و همکاران
Courtesy of Zomorrodi & Associates | Photo: Naveed Siraj

اجرای تنه درخت‌ها در کف، از چالش‌های دیگر پروژه بود، به علت محدودیت سازه‌ای موجود، ساپورت‌هایی از کف برای تحمل وزن درخت‌ها و آویزهایی از سقف برای تحمل وزن بخش فلزی خانه درختی طراحی شد. در نهایت به نظر می‌آید که این خانه درختی به تنه‌ها وصل هستند، اما این‌طور نیست. انتخاب این تنه‌های نیوزلندی از جنگل‌های پایدار، با قطر حدودی یکسان از ارتفاع ۵/۵ تا ۱۱ متر و همچنین چسباندن تعدادی تنه برای رسیدن به ارتفاع ۱۸ متر در بعضی نقاط، از نکات اجرایی این خانه‌های درختی است.

Tr88House / دفتر معماری زمردی و همکاران
Courtesy of Zomorrodi & Associates | Photo: Naveed Siraj

با توجه به حضور کودکان در مجموعه، جزئیاتی مانند پایه های فلزی، با متریال‌های نرم کنفی کاور شده‌اند. همچنین در بخش‌های مربوط به کودکان، مبلمان متناسب با آنها طراحی و ساخته شده است. همه این جزئیات در کنار هم قرار گرفته اند تا یک دنیای جادویی را به تصویر بکشند، دنیایی که قابل دسترس نیست، مگر از دریچه خیال‌پردازی.

Tr88House

Zomorrodi & Associates (Shahrooz Zomorrodi)

Location: Bluewaters Island, Dubai, United Arab Emirates
Date: 2021
Status: Completed
Area: 10,000 sqm
Client: 88Alfa Company
Concept Designer: Nastaran Shabanzadeh, Payam Alrahman, Anna Akhlaghi, Azam joneidi
Phase Two: Afrooz Demeheri, Elahe Saberi
Detail Designer: Parisa Aboutrabian
Detail Design Supervisor: Hamed Nourian
Rendering: Ali Moravej, Afshin KhodabandehLo
Presentation: Melika Asgari Sereshg
Photo: Naveed Siraj

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *