استودیو کیک قنج
شرکت آروین (الهام فرخی)
موقعیت: کرج، ایران
تاریخ: ۱۴۰۱
مساحت: ۶۰ مترمربع
وضعیت: ساختهشده
کارفرما: استودیو کیک قنج
اجرا: شرکت آروین
مدیریت اجرا: ناصر هاشمی
همکار اجرا: محمد رحیمی
گرافیک: یاسمین صفایی، فاطمه قنبری
عکس: محمدحسین حمزهلویی
قنج یک برند تخصصی کیک و شیرینی است که در سال ۱۴۰۰ تصمیم گرفت کسبوکارش را در قالب فروش حضوری گسترش دهد. فروشگاه مورد نظر تیم قنج نبش یک خیابان قرار داشت و قرار بود فضای داخلی آن در سه حوزه پخت و آمادهسازی کیک، فروش، و مدیریت و استراحت کارکنان تعریف شود. با توجه به اینکه این فروشگاه مدولی مشخص از یک بدنه هماهنگ واحدهای تجاری بود، امکان تغییرات در نمای اصلی آن وجود نداشت و فرایند طراحی ناگزیر معطوف به فضای داخلی شد.
تفکیک محدوده فضاهای سهگانه پروژه از هم، در عین حفظ ارتباط میان آنها، از مهمترین مسائل طراحی بود که در همین راستا، از صفحههای فلزی پانچشده آویزان از سقف برای تفکیک فضای حضور مشتریان از بخش فروش در طبقه همکف، و نیز افزودن فضایی جانبی برای ذخیرهسازی کالاها استفاده شد. فارغ از موضوع کارکرد، امتداد این صفحههای فلزی رنگی نمای فروشگاه را در شب، در میان واحدهای تجاری همجوار متمایز میکند. همچنین این صفحهها در کنار کاشیهای دستسازی با طیف رنگی مشابه، و در یک پسزمینه خنثی و سفیدرنگ ترکیبی ایجاد میکنند که میتواند با حرکتدادن چشم مخاطبان بر وجوه مختلف استودیو و افزودن عمق دید، همزمان نقاط حضور و تفکیکهای فضایی را معرفی کند. رصدکردن سایه حرکت آدمهایی با جعبه کیک یا سینیهای شیرینی از میان این صفحههای فلزی، خود نوع دیگری از عرضه محصولات به خیال مشتریان است.
طراحی و اجرای پروژه با چالشهای مختلفی مواجه بود، از جمله به دلیل ضوابط و مقررات بهداشتی، مبلمان و احجام تعریفشده نمیتوانستند بهطور کامل به زمین یا دیوار متصل شوند. در نتیجه، مبلمانها به شکل آویزان و معلق، و با فاصله از جدارهها و سطوح انتخاب و جانمایی شدند. از محدودیتهای دیگر پروژه میتوان به فضای محدود برای به نمایش گذاشتن محصولات اشاره کرد که با تعبیه یک نمایشگر عمودی به آن پاسخ داده شد.
استودیو کیک قنج در سه طبقه، شامل همکف، زیرزمین و یک بالکن ۱۲ متری طراحی شده است. زیرزمین پروژه، کارگاه پخت و آمادهسازی کیک و شیرینیهاست که ارتباط قویتری با طبقه همکف دارد و یک بالابر استاندارد امکان ارتباط و جابهجایی وسایل میان این دو تراز را فراهم میکند. طبقه همکف به فروش و نمایش محصولات اختصاص دارد، و طبقه آخر نیز شامل فضای مدیریت و استراحت کارکنان است. پلکان مدور موجود در فروشگاه، تنها راه ارتباط عمودی این سه طبقه بود که در طراحی حفظ شده است.
Ghanj Cake Studio
Arvin Design & Construction Group (Elham Farokhi)
Location: Karaj, Iran
Date: 2022
Area: 60 sqm
Status: Completed
Client: Ghanj Cake Studio
Construction: Arvin Design & Construction Group
Construction Management: Naser Hashemi
Construction Team: Mohamad Rahimi
Graphic: Yasmin Safaei, Fateme Ghanbari
Photo: M.H. Hamzehlouei
Ghanj is a specialized brand for cakes and pastries that decided to expand its business through a physical storefront in 2021. The intended space for Ghanj’s store was situated at the corner of a street, adjacent to other commercial units with a defined module. The harmony in the facades of these commercial units posed a challenge to altering the main facade. Consequently, the design process focused on the interior spaces.
Given the desired spectrum of changes and existing activities, the functions were divided into three main areas: the cake baking and preparation workshop, the storefront, and the management and employee rest area. Separating these areas while preserving connections between them posed a challenge for the project. In this regard, the suspended metal punched sheets were used to separate the customer presence area from the sales section on the ground floor, and adding a side space for storing goods. Regardless of the function, the extension of these colored metal sheets distinguishes the store facade among similar commercial units, especially at night. These sheets are juxtaposed with handmade tiles with a similar color spectrum, and appear in a neutral and white background. This combination can introduce different aspects of the studio and spatial differentiations by moving the viewer’s gaze and adding depth, simultaneously revealing the points of presence and spatial differentiations.
The design and construction of the project faced various challenges, including due to hygiene regulations, the defined furniture and volumes could not be fully connected to the ground or walls. As a result, the furniture was chosen to be suspended and hanging, positioned at a distance from the walls and surfaces. Another challenge was the limited space for displaying products, which was addressed by incorporating a vertical display.
The project is designed on three floors, including the ground floor, basement, and a 12 sqm balcony. The basement of this store serves as the cake and pastry preparation workshop, which has a stronger connection to the ground floor, and a standard elevator provides communication and movement of materials between these two levels. The ground floor is the sales and product display area, and the top floor is dedicated to the management space and employee rest area. The existing spiral staircase in the store was the only vertical communication route of these three floors that was preserved in the design.