مجتمع مسکونی ـ تجاری فردوسی
معمار: مهندسین مشاور فضازیست
موقعیت: مشهد، ایران
تاریخ: 1395
مساحت: 33،000 مترمربع
وضعیت: طرح پیشنهادی مسابقه
کارفرما: شرکت عمران و مسکن شرق ایران
مدیر طراحی: فرشاد تاتاری
تیم طراحی: امیررضا شهریاری، مریم وکیلی، عارف میرزااحمدی، شیوا ثابتی
مدلسازی و رندرینگ: عارف میرزااحمدی، محمد جوکار
گرافیک: عارف میرزااحمدی
هدف از طراحی مجتمع مسکونی ـ تجاری فردوسی، پاسخگویی به نیاز مخاطبان این پروژه است. مخاطبان پروژه به دو دسته «استفادهکنندگان اصلی» و «مجاوران و ناظران» قابل تقسیم هستند. بدیهی است نیاز اساسی جمعیت استفادهکنندگان اصلی مجتمع مسکونی ـ تجاری فردوسی، ایجاد محیط کالبدی باکیفیت است و مهمترین عامل در ایجاد کیفیت محیط کالبدی، توجه به اصل ایجاد حس تعلق و مالکیت در ساکنان واحدهای مسکونی است. بدون شک، ایجاد هویت، حس مسئولیتپذیری و تعلق افراد را افزایش میدهد که این امر، مهمترین عامل در ایجاد پایداری اجتماعی محسوب میشود.

بر این اساس، اهداف کلی در طراحی پروژه عبارتند از:
1. هویتمندی واژه سکونت در مقیاسهای مختلف واحد مسکونی، واحد همسایگی، بلوک مسکونی و مجتمع مسکونی، برای ایجاد حس تعلق و مالکیت

2. پایداری به عنوان یکی از مهمترین عوامل هویتساز:
پایداری اجتماعی
|- خلق فضاهای شهری (پلازا) عمومی در ابتدای پروژه، برای تعریف عرصه ارتباط با شهر و فعالیتهای شهری
|- ایجاد فضای عمومی میانی و مشترک و تقویت عرصههای رویارویی ساکنین با یکدیگر در طبقات، با ایجاد فضاهای باز و نیمهباز نیمهعمومی
|- خلق فضاهای عملکردی اجتماعی در تراز همکف، ایجاد فضاهای تجاری و اجتماعی نظیر کافیشاپ جنب فضای شهری، طراحی فضاهای متنوع بازی و مهدکودک برای کودکان، و ایجاد فضای ورزشی در تراز منفی یک

پایداری زیستمحیطی
|- ایجاد حیاط سبز میانی و توسعه فضای سبز در طبقات، به عنوان کانسپت اصلی پروژه
|- خلق فضاهای سبز نیمهعمومی و گسترش فضای سبز عمودی و دیوارههای پوشیده از گیاهان رونده در حوزه میانی بلوکها، و ترکیب آن با عرصههای نیمهعمومی و عملکردی پروژه
|- ایجاد حیاطهای سبز خصوصی در طبقات، در جهت ارتقای سطح رضایت ساکنین و توسعه فضای سبز در طبقات مختلف پروژه

پایداری اقتصادی
|- طراحی عرصههای تجاری، برای تامین تراز مالی و فیزیکی جنب فضای باز شهری پروژه و امکان خدماتدهی دوسویه به منطقه و به پروژه
|- توسعه فضاهای سبز در طبقات، به عنوان برند پروژه و ایجاد واحدهای همسایگی سرسبز و واحدهای مسکونی حیاطدار، به عنوان ارزش افزوده پروژه
|- به حداقل رساندن عرصههای مشاع و غیرمفید پروژه و توجه به اصول مهندسی ارزش

3. ارتقای منظر شهری:
|- استفاده از مصالح بومآورد و ایجاد تعادل و توازن در ترکیببندی
|- توجه به سیمای شبانه پروژه، به عنوان یک نقطه شاخص بصری در خیابان شهید صادقی
|- توجه به مقیاس انسانی و ایجاد هویت مستقل برای بخشهای مختلف پروژه، در عین رعایت وحدت فرمی و عملکردی
Ferdowsi Residential & Commercial Complex
Architect: Fazazist Consulting Engineers
Location: Mashhad,Iran
Date: 2016
Area: 33,000 sqm
Status: Competition Proposal
Client: Omran & Maskan Shargh Iran Co.
Design Manager: Farshad Tatari
Design Team: Amirreza Shahriari, Maryam Vakili, Aref Mirzaahmadi, Shiva Sabeti
Modeling & Rendering: Aref Mirzaahmadi, Mohammad Jokar
Graphic: Aref Mirzaahmadi
Meeting the need of the project addressees consisting of two groups, “main users” and “neighbors and observers”, is the aim of Ferdowsi residential and commercial complex design. It’s evident that the need of its main supportive population is to create quality physical environment. Providing a sense of belonging and ownership for the residential units inhabitants is the most significant factor in the creation of quality physical environment. Undoubtedly, identity raises accountability and belonging sense of the people that is viewed as the key factor in social sustainability.
Accordingly, the project goals are as follows:
1. The identity of word “habitation” in various scales (residential unit, neighborhood unit, residential block, residential complex), for making a sense of belonging and ownership
2. Sustainability as the most important identity-making factor:
Social Sustainability
|- Creating public urban spaces (Plaza), in order to define communication area with the city and urban activities, at the beginning of the project.
|- Creating a common and middle public space and enhancing the areas in which dwellers encounter each other in floors through constructing open and semi-open spaces
|- Creating social functional spaces on ground level, constructing commercial and social spaces such as a coffee shop adjacent to urban space, designing diverse spaces for nursery school and children play, and creating sport space on -1 level
Environmental Sustainability
|- Creating a middle green yard and the development of green space on floors, as the project main concept
|- Creating semi-public green spaces and developing vertical green and vegetated wall surfaces in the area, in the middle of blocks, and their combination with semi-public and functional areas of the project
|- Constructing private green yards on floors, in order to increase inhabitants’ satisfaction and develop green space on the project different floors
Economic Sustainability
|- Designing commercial areas next to the urban open space, in order for financial and physical balance and offering a bipartite service to the zone and the project
|- Development of green spaces on floors, as the project brand and construction of green neighborhood units and residential units with a yard, as the project value added
|- Minimizing common and non-usable areas and considering value engineering principle
3. Improving urban vision:
|- Using domestic materials and keeping a balance in composition
|- Paying attention to the project nightly landscape, as a visual indicator in Shahid Sadeghi St.
|- Paying attention to human scale and creating independent identity for various parts of the project, while keeping form and performance unity