رستوران زنجیرهای شیلا، شعبه نیاوران
گروه معماری کانیسواران (محمد کانیسواران)
موقعیت: تهران، ایران
تاریخ: ۱۳۹۴
مساحت: ۴۰ مترمربع
وضعیت: ساختهشده
کارفرما: رستوران زنجیرهای شیلا
تاسیسات مکانیکی: قاسم عباسی
تاسیسات الکتریکی: مهدی ترامشلو
اجرا و نظارت: گروه معماری کانیسواران
ناظر: رضا عباسی
گرافیک: گلنسا متحد
عکس: علی یعقوبی
مجموعه رستورانهای زنجیرهای شیلا که از سال ۱۳۸۰، فعالیت خود را با عرضه اختصاصی هاتداگ آغاز کرده است، با توجه به بازار هدف خود، اقدام به تغییر معماری داخلی خود کرد که طراحی کانسپت اولیه و گسترش آن برای ۱۸ شعبه، به مجموعه ما واگذار شد. شیلا نیاز به یک رویکرد جدید در فضاهای داخلی و انعکاس بهتر حس درونی مجموعه خود به بیرون را احساس میکرد و در کنار آن، خواستار معرفی اهداف آینده خود در این فضاها بود. این اهداف باید در کنار نوآورانهبودن محصول غذایی، در قالب یک تعریف جدید، برای مخاطبی خاص با محدوده سنی مشخص نمایش داده میشد و نکته مهمتر این است که محصول این مجموعه ذاتا ایرانی نبوده و به عنوان یک غذای وارداتی نامیده میشود و قطعا مستلزم معرفی یک سبک مصرف و یک سبک فضا، متناسب با فرهنگ میزبان است.
با توجه به اصول برندینگ، یکی از مهمترین عوامل برای ماندگاری یک برند، توجه به حواس پنجگانه انسان (بویایی، چشایی، لامسه، شنوایی و بینایی) است و ما برای رسیدن به این هدف، وظایف را بین تیم طراحی و مجموعه شیلا تقسیم کردیم؛ مباحث چشایی و بویایی (نوع غذا و کیفیت آن) به شیلا و سایر موارد به تیم طراحی محول شد که توانستیم به کمک شناسایی عادتهای رفتاری مخاطب و تغییر برخی از آنها (با استفاده از متریالهای غیرعرف، نظیر سیمان، آهن و توری)، با استفاده از معماری، هیجان را به کالبد بنا اضافه کنیم.
مطابق با هر پروسه معماری، یکی از مهمترین اهداف مجموعه ما، پرهیز از بیهودگی بوده است و تلاش شده است هیچگونه کار بیهوده و نماسازی صرف در فضا صورت نگیرد و تمام سطوح و عناصر به صورت اکسپوز اجرا شود و هر اتفاقی در فضا انجام میپذیرد، سودمند و بر اساس نیاز واقعی بنا باشد. یکی دیگر از نکات لحاظشده در طراحی، استفاده از متریال اورجینال (به لحاظ ذاتی)، نظیر بتن، آهن و چوب بوده و نکته مهم در انتخاب این مصالح، تطبیقپذیری این تیپ متریال با محیطزیست پیرامون خود است.
یکی از مهمترین اتفاقاتی که میبایست در کانسپت اولیه رعایت میشد، ایجاد یک مدول قابل گسترش بود که این مدول باید قابلیت اجرا در یک فضای یکمتر در یکمتر تا یک فضای بیستبرابری را داشته باشد و در کنار آن، حفظ تم کلی فضا، اولویت بالایی در ماندگاری یک برند در ذهن مخاطب دارد و از طرفی، تمام خصوصیات و شناسنامه برند نیز باید نمایان باشد. رسیدن به فضایی متناسب با مشخصات گفتهشده در بالا و ایجاد یک محیط برای ارائه یک سبک زندگی هاتداگ در ایران، نیازمند بررسیهای زیاد در نمونههای موردی موجود در دنیا بود.
یکی از چالشهایی که در طراحی باید لحاظ میشد، بررسی شرایط ساخت بود، چرا که با توجه به دایربودن مجموعه فوق، امکان تعطیلی شعبه وجود نداشت و دیتیلهای اجرایی، مبلمان و دیوارسازیها میبایست کاملا از پیش ساخته شده و در زمان مشخص، در محل نصب شوند و با توجه به اکسپوز بودن پروژه، این کار نیازمند هماهنگیهای لازم بین تیمهای مختلف کاری بود.
برای پوشش سطوح دیوارها و محدوده زیر مش فلزی، تماما از پوشش ملات ماسهسیمان و یک لایه تگری با ماسه شسته استفاده شد و به منظور رعایت مسائل بهداشتی، روی سطوح سیمانکاریشده، توسط یک لایه پرایمر و رزین و در نهایت، رنگ سازمانی پوشیده شد. از سیمان تگری به دو دلیل استفاده شد: یکی اینکه مصالح کاشی حذف شود و کار با همان لایه اولیه انجام پذیرد و دوم اینکه با توجه به نورپردازی سطوح دیوار، می بایست پوششی استفاده میشد که با توجه به کوچکبودن فضاها، یک بافت مناسب را روی دیوارها ایجاد کند. سطوح دیوارها با استفاده از مش فلزی و پروفیل ۲۰ در ۲۰ پوشیده شده است که این پوشش فلزی، یک پوسته جداکننده بین صندلیها و دیوار ایجاد میکند و این فاصله، محل مناسبی را برای نورپردازی به وجود میآورد.
در این پروژه، با توجه به کانسپت اولیه، متریالهایی نظیر فلز، چوب و بتن استفاده شد و یکی از مهمترین مسائلی که باید در تمام مراحل مدنظر قرار میگرفت، کنترلکردن حس سردی و یا گرمی فضا در محیط بود، چرا که بتن و فلز در ذات خود سردی دارند و باید به کمک گرمای چوب متعادل شوند تا بتوان با ایجاد یک حس گرم، یک فضای خودمانی و جذاب ایجاد کرد.
یکی از نکاتی که در طراحی کانسپت اولیه لحاظ شد، ایجاد یک فضای راحت و بدون تشریفات و به عبارتی، مناسب برای نسل جوان و پرهیجان بود که به سادگی در فضا حضور پیدا کنند و با آرامش هرآنچه را میخواهند، از فضا بازیابند و برای رسیدن به این هدف و بازگوکردن سبک زندگی، استفاده از عکس مطابق با اهداف برند در داخل فضای رستوران، در دستور کار قرار گرفت و با استفاده از تصاویر توانستیم بخشی از مفهوم برند و کمپینهای فصلی را به زبانی سادهتر بیان کنیم.
یکی دیگر از خصوصیات اصلی که در طراحی مورد توجه بود و برای کارفرما، به علت تعداد شعب و گسترش شعب، بسیار اهمیت داشت، بحث ارزان و ماندگار بودن طراحی داخلی بود که انتخاب متریال و شیوه برخورد با آن، این نیاز کارفرما را برطرف کرد و از طرفی، تعمیر و نگهداری شعبات مختلف بعد از اجرا بود که اهمیت زیادی داشت که این مسئله با استفاده از معماری اکسپوز کاملا محیا شد و دسترسی به تاسیسات، به سادهترین شکل امکانپذیر شد.
Shila Chain Restaurant, Niavaran Branchusmir Cafe
Kanisavaran Architectural Group (Mohammad Kanisavaran)
Location: Tehran, Iran
Date: 2016
Area: 40 sqm
Status: Completed
Client: Shila Chain Restaurant
Mechanical Consultant: Qasem Abbasi
Electrical Consultant: Mehdi Tarameshloo
Construction & Supervision: Kanisavaran Architectural Group
Resident Supervisor: Reza Abbasi
Graphic: Golnessa Mottahed
Photo: Ali Yaghoubi