ساختمان اداری آفتاب
بهزاد اتابکی
موقعیت: تهران، ایران
تاریخ: ۱۳۹۶
مساحت: ۲۸۰۰ مترمربع
وضعیت: ساختهشده
کارفرما: شرکت عمران آلانک
همکاران طراحی: محمدرضا بادله، آرزو زارعدار، گلشن نریمانی، یاسمن لشگری
سازه: شناسا
تاسیسات مکانیکی: گودرزی
تاسیسات الکتریکی: قلوبی
سرپرست اجرا: فرزاد شادکام
سرپرست کارگاه: فرهاد سینایی، نیما رفیع
عکس: بهزاد اتابکی
ساختمان اداری آفتاب در موقعیتی متراکم از ساختمانهای اداری، و در کوچهای کمعرض قرار دارد. ایدههای اولیه طرح از نفوذ نور از لايههاي لووِردراپههای اداری، و خطوط نامنظم نور و سایه شکل گرفت و این تضاد، در رنگ سیاه و سفید عینیت پیدا کرد. روند ایدهپردازی به نحوی ادامه یافت که نمای بیرون با غلبه سیاهی و تداخلی از خطوط و سطوح ظریف سفید، طراحی شد و فضای درون نیز در تقابل با سطوح بیرونی، به فضایی سفید (به مثابه نور مطلق)، با ضربآهنگي از تاریکی رنگ سیاه (به مثابه سایه) اختصاص یافت. تداوم رفت و برگشت درون و برون در این بنا، تلاشی است مبنی بر زدودن یکنواختی چشمانداز كوچه و نیز ترکیب و طرح آزاد و بیقید اجزای نما.

در فضاهای داخلی، سعی بر آن بوده است که با استفاده از پنجرههایی وسیع، استفاده مکفی از نور روز و دید فراهم شود. همچنین خطوط بیرونی نما به درون واحدها نفوذ کرده و شکافهایی سیاهرنگ بر روی سقفها پدید آوردهاند که در ادامه انگاره تضاد اولیه، نورهایی را در خود جای داده و همراه دیگر چراغهای تعبیهشده در سقف، تامینکننده نور شب هستند. رنگ سفید دیوارها، کف و سقفها نیز در ادامه ایده یکپارچگی بنا، فضایی همگن، پیوسته و آرام ایجاد کرده است.
Aftab Office Building
Behzad Atabaki
Location: Tehran, Iran
Date: 2017
Area: 2,800 sqm
Status: Completed
Client: Omran Alanak Co.
Design Team: Mohammadreza Badeleh, Arezou Zaredar, Golshan Narimani, Yasaman
Lashgari
Structure: Shenasa
Mechanical Consultant: Goudarzi
Electrical Consultant: Gholoubi
Construction: Farzad Shadkam, Farhad Sinaiee, Nima Rafie
Photo: Behzad Atabaki
Aftab Office Building is located in a dense area of office buildings, in a narrow alley. The initial ideas of the design were formed by the image of “light” penetrating through layers of curtain shades and the disorderly light and dark lines, and this conflict found objectivity in black and white colors. The etudes continued in a form which led to designing the main façade by black domination as well as an interference of delicate white lines and surfaces; while the interior area, as a contrast to the exterior (and the façade), was allocated to a white space as an absolute light, with a delicate rhythm of darkness as black thin lines. The continuity of the action between black and white and also inside and outside, is an effort to eliminate dullness of the alley view as well as providing the building with free floating components.
In the interior space, the goal was to use large windows, to provide the place with sufficient daylight and a vast view. The external lines of the main façade have penetrated inside the units and have formed black linear slots for lighting on the ceiling, which have contained the interior spot lights, and along with other spot lights in the ceiling, provide night lighting. The bright white color of walls, floors and ceilings reflects the same idea of the single-material and providing a harmonic and homogeneous space.