هترا ۳۷
آرش حیدریان
موقعیت: مشهد، ایران
تاریخ: ۱۴۰۰
مساحت: ۲۹۰۰ مترمربع
وضعیت: ساختهشده
کارفرما: گروه ساختمانی هترا
مدیر پروژه: مرتضی توابی
عکس: پرهام تقیاف، رضا پردل
اگرچه موضوع طراحی در همه بخشهای معماری و غیرمعماری، دارای پیچیدگی و سختی است، اما در این پروژه، طراحی در یک نقطه بسیار ارزشمند از شهر، صورت مسئله را در عین جذاببودن، بسیار سختتر جلوه میداد. کارفرما نیز خواستار پروژهای بود که بتواند در عین نو بودن، برخی ویژگیهای بستر و گذشته معماری را داشته باشد.
یک پلاک محدود شهری با جبهههای نسبتا بسته و کشیدگی شرقیـغربی، ویژگی اولیه بستر طراحی بود. بعد از بررسی مولفههای کالبدی و فیزیکی بستر، به سراغ برخی تجربههای کاربران در برابر فضاهای مسکونی رفتیم و سعی کردیم از نتایج آن در ایدهها و رویکرد طراحی استفاده کنیم. در مطالعات میدانی صورتگرفته بر روی کاربران فضاهای مسکونی، علاوه بر اهمیت موضوع هویت در یک اثر مسکونی، القای حس آرامش و سکون، بیشترین خواستهای بود که توسط کاربران مطرح میشد. در یک پرسش تصویری نیز اکثر آنها سیالیت و روانی خطوط منحنی را متناسبتر و آرامبخشتر از فرمها و خطوط شکسته، برای یک ساختمان مسکونی به عنوان خانه میدانستند.
در حین مطالعات، سعی بر آن بود تا به ایدهای دست پیدا کنیم که از یکسو، از زمینه و بستر دور نباشد، و از سوی دیگر، نو بودن نیز جزء خصوصیات آن باشد. بر این اساس، در فرایند طراحی، به این نتیجه رسیدیم که به سراغ یک تضاد آگاهانه در استفاده از خانوادههای فرمی منحنی و شکسته برویم. همچنین بهرهگیری از یک نظام پارامتریک، علاوه بر ایجاد پویایی در نمای شهری، میتوانست یک نظام سازهای بهینه و اقتصادی در طرح به وجود بیاورد.
در ادامه روند طراحی، فرمهای پایه مربع و دایره در یک ترکیب واحد، به عنوان مدول پایه استفاده شدند. استفاده از این دانهبندی منجر به تنوع و پویایی در جداره شهری شد، و برای ایجاد حرکت، دانهبندیها علاوه بر چرخش به سمت معبر اصلی، با تغییر مقیاس، به سیالیت نما کمک کردند. در انتها نیز از رنگ زرد که در پسزمینه هویت شهر مشهد نهفته است، نوعی تونالیته جدید خلق کردیم و استعارهای از نقوش اسلیمی را به همراه این رنگ، در نمای شهری گنجاندیم. همچنین در رنگبندی فضاهای داخلی، سعی شد تا از خانواده رنگهای مکمل و نسبتا خنثی در زیباشناسی استفاده شود. بنابراین کمپوزیسیون رنگهای زرد، طوسی و آبی سرمهای، دایره رنگی در فضاهای داخلی را شکل دادند.
Hetra 37
Arash Heidarian
Location: Mashhad, Iran
Date: 2021
Area: 2,900 sqm
Status: Completed
Client: Hetra Building Group
Project Manager: Morteza Tavabi
Photo: Parham Taghioff, Reza Pordel
The subject of design in all parts of architecture and non-architecture, has complexity and difficulty. Designing in a very valuable part of the city, also made the issue very difficult, while being attractive. The client also wanted a project that could have some features of the context and architectural past, while being new.
A limited urban plaque with relatively closed fronts, and an east-west stretch, was one of the basic features of the design context. After studying the physical components of context, we went to some user experiences in front of residential spaces, and tried to use the results in ideas and approaches. In the field studies conducted on users of residential spaces, in addition to the importance of the issue of identity in a residential work, inducing a sense of calm and stillness was the most demanded by users. In a visual question, most of them considered the fluidity and mentality of curved lines to be more appropriate and calming than broken forms and lines, for a residential building as a home.
During the studies, we tried to come up with an idea that is not far from the context, on the one hand, and on the other hand, being new is one of its characteristics. In the design process, we came to the conclusion that we go to a conscious contradiction in the use of curved and broken formal families. Using a parametric system in addition to creating dynamism in the urban landscape, could also create an optimal structural and economic system in the design.
عالی عالی . دمت گرم معمار