project-0178_00

Metro Cafe / Pi Architects

کافه مترو
معمار: استودیو معماری پی (حسین ابراهیم‌زاده)
موقعیت: مشهد، ایران
تاریخ: 1395
مساحت: 106 مترمربع
وضعیت: ساخته‌شده
کارفرما: آقای وجدانی

همکار طراحی: ایوب ابوترابی
تیم فاز دو: آمنه اکبری، المیرا خانی
مدیر اجرایی: محمد ابراهیم‌زاده
گرافیک: زهرا ابراهیم‌زاده
عکس: سعید مالکی

project-0178_01project-0178_02project-0178_03project-0178_04

«می‌خواهم فضای روشنی باشد، فضایی که در آن صبحانه‌خوردن بچسبد»؛ این جمله، چکیده خواسته کارفرما از دفتر ما برای کافه جدید خود بود. از آنجا که خوردن صبحانه در فرهنگ ما یک امر خانگی محسوب می‌شود، تلاش کردیم تا محیط کافه از عناصر فرمی مشابه خانه برخوردار باشد. هنوز خوردن صبحانه در کافی‌شاپ یا به طور کلی، بیرون از خانه، امری مجلل به حساب می‌آید، لذا لازم بود اصلی‌ترین فرم آشنای مورداستفاده برای فضایی مجلل، یعنی طاق را در ذهن کاربر بازسازی می‌کردیم. برای دست‌یابی به این امر، تصمیم گرفتیم طاق را به خطوط اصلی تشکیل‌دهنده آن تقلیل دهیم تا فرمی جدید و مقرون‌به‌صرفه از لحاظ اقتصادی پدید آید.

Courtesy of Hossein Ebrahimzadeh | Photo: Saeed Maleki

Courtesy of Hossein Ebrahimzadeh | Photo: Saeed Maleki

ما پس از تفکیک عملکردی فضای آشپزخانه و نشیمن، با سالنی یک‌دست مواجه بودیم که این سالن یک‌دست مشکلاتی را به همراه داشت، از جمله اینکه برای میزها هیچ حریمی وجود نداشت. با توجه به حساسیت‌های اداره اماکن، نمی‌توانستیم برای ایجاد این حریم از حائلی استفاده کنیم که دید بیرون به درون را مختل کند. بنابراین تصمیم بر آن شد که از سازه‌ای شفاف استفاده کنیم، سازه‌ای که پاسخ‌گوی همه نیازهای ما باشد، از جمله ایجاد حریم حسی برای هر نشیمن، مختل‌نکردن دید بیرون به درون، و رفع خواسته کارفرما مبنی بر چیدمان میزها در فضای بیرونی. در واقع، با حضور طاق‌های درونی در بیرون، مالکیت حسی پیاده‌رو تقویت شده است. همچنین طاق‌های بیرونی امکان ایجاد سایبان‌های مشبک برای کنترل نور را فراهم آورده‌اند.

Courtesy of Hossein Ebrahimzadeh | Photo: Saeed Maleki

Courtesy of Hossein Ebrahimzadeh | Photo: Saeed Maleki

نکته حائز اهمیت این است که بخش بزرگی از حیات کافه‌ها متعلق به عصر و شب است. ما می‌دانستیم که جداره نورگیر فضای این کافه، غربی است، پس غروب و شاعرانگی آن می‌توانست تاثیر مثبتی روی فضا بگذارد؛ تنها کافی بود که با فیلترکردن نور غربی، از مزاحمت آن جلوگیری کنیم.

project-0178_01project-0178_02project-0178_03project-0178_04project-0178_05project-0178_06project-0178_07project-0178_08project-0178_09project-0178_10project-0178_11project-0178_12

Metro Cafe
Architect: Pi Architects (Hossein Ebrahimzadeh)
Location: Mashhad, Iran
Date: 2016
Area: 106 sqm
Status: Completed
Client: Mr. Vojdani
Design Associate: Ayoob Abootorabi
Phase 2 Team: Ameneh Akbari. Elmira Khani

Construction Manager: Mohammad Ebrahimzadeh
Graphic: Zahra Ebrahimzadeh
Photo: Saeed Maleki

“I want it to be a bright place; a place that lets the breakfast give a real buzz.” It was in these sentences that the client summarized for us his vision about the design of his cafe. Since having breakfast is traditionally a domestic affair in our native culture, we strove to incorporate domestic forms into the cafe environment. Going out for breakfast is still regarded a luxurious practice, therefore, it seemed essential for it to allude users to the most iconic element of luxurious spaces, i.e., arch. To achieve such effect, it was decided to reduce arch down to its basic structural lines, hence develop an innovative economically feasible form.

The functional separation between kitchen and seating yielded a homogeneous hall space that had its own problems, specifically the lack of privacy for the tables. A major restriction in providing such privacy was the Office of Public Spaces’ strict law that prohibits blocking outside-to-inside view of public spaces by any obstruction. Therefore, it was decided to include a transparent structure which proved to satisfy a lot of requirements, namely, providing privacy for seats without violating outside-to-inside visibility, and the owner’s interest in putting tables outside. In fact, the outer arch would intensify the sense of ownership of the sidewalk and would make it possible to control flow of light by netted shaders.

A large part of cafe life, in fact is spent during evening and night. Westward orientation of the light absorbent wall allowed us to adorn the charm of the space with the romantic mood of the sunset; however, it was done with filtering the west light, in order to prevent inconvenience.

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *