مدرسه شازده کوچولو
دفتر معماری شار (احمد قدسیمنش)
موقعیت: کافونتین، سنگال
تاریخ: ۱۴۰۰
مساحت: ۱۲۰۰ مترمربع
وضعیت: طرح پیشنهادی مسابقه
کارفرما: سازمان مردمنهاد Kakolum
تیم طراحی: محسن نطنج، سمانه زارع، مریم ناظمالبکا، زهره توکلی، مهدیه هدایتی، مژگان آصفی، سارا خرم خورشید
سنگال محل تلاقی صحرا و آفریقای سبز است. چالش طراحی یک مدرسه در این منطقه، ما را به دنیای شازده کوچولو فراخواند، و تخیل ما سفری را از صحرا تا سنگال، با او آغاز کرد. به عبارت دیگر، دانش آموزان این مدرسه به دنیای شازده کوچولو دعوت خواهند شد. این داستان یکی از کلاسیکهای ادبیات قرن بیستم و یکی از محبوبترین قصهها برای نوجوانان است و نقش تربیتی مناسبی نیز برای آنان خواهد داشت.
کلاسها به شکل نیمکرههایی طراحی شدند که یادآور سیارههای داستان شازده کوچولو نیز است، جایی که شازده کوچولو اصول اخلاقی انسانی را میآموزد. علاوه بر آن، فرم نیمکره به دلیل تکنیک ساده ساخت و قابلیت رفتاری مدولار، با دیگر ایدههای ما نیز همخوانی دارد. این کلاسها در اطراف درخت بائوباب طراحی شدند و فضایی تحت عنوان پنچا را شکل دادند که مردم محلی از آن برای گردهمایی، صحبت و انجام مراسمها استفاده میکنند. بنابراین اهالی دو روستا به این مدرسه دعوت خواهند شد تا آن را به عنوان بخشی از جامعه خود، و نه یک فضای آموزشی صرف بپذیرند.
برای اجرای دقیق گنبدها به دو کمان نیمدایره نیاز خواهیم داشت. بدینمنظور، ابتدا به کمک پودر گچ، دو کمان موازی بر روی زمین ترسیم خواهد شد که روی آنها با استفاده از خشت، دیوارچینی به ارتفاع ۴۰ سانتیمتر انجام میشود. درون این قالب خشتی، یک لایه ملات گچ ریخته خواهد شد و پیش از آن که ملات خشک شود، یک لایه لویی نیز به آن اضافه میشود، و این روند تا جایی ادامه مییابد که ملات مخلوط گچ و لویی کل قالب را بپوشاند. در مرحله بعد، دو کمان خشکشده به عنوان محورهای راهنما در محل مورد نظر نصب میشوند تا مردم بومی نیز به راحتی بتوانند اجرای گنبدها را بر عهده بگیرند. در آخرین مرحله، نیاز به پوشش ضدآب خواهیم داشت که با توجه به بارانهای منطقه، پاسخگوی شرایط اقلیمی باشد. برای این منظور، پوشش ساروج پیشنهاد شد، یک ملات ضدآب که در معماری سنتی ایران نیز کاربرد گستردهای داشته است.
سیستم تهویه پایدار طبیعی پروژه بر اساس ظرفیت گرمایشی زمین شکل گرفته و دودکشهای حرارتی طبیعی آن به خوبی با داستان شازده کوچولو و دودکش سیارهاش ترکیب شدهاند.
The Little Prince School
Shaar Office (Ahmad Ghodsimanesh)
Location: Kafountine, Senegal
Date: 2022
Area: 1,200 sqm
Status: Competition Proposal
Client: Kakolum NGO
Design team: Mohsen Natanj, Samane Zare, Maryam Nazemolboka, Zohre Tavakoli, Mahdieh Hedayati, Mozhgan Asefi, Sara Khorram Khorshid
Senegal is located where the Sahara and the green Africa meet. The challenge of designing a school in Senegal, projected us to the world of the “The Little Prince”; our imagination started off a journey with him, from the Sahara to Senegal. In the other word, students are invited to the world of “The Little Prince”. This story as one of the classics of 20th century literature and the most popular one, is commonly interesting to the children, and has a proper upbringing role for them.
Classes are designed in the form of sphere, which identifies the planets of the story, where “The Little Prince” learnt moral human principles, producing universal spaces to learn “think global and act local“. This form also represents the simplicity of the construction and merges the concept with the construction. Classes are arranged around the Baobab tree to form “Pencha”, the place where local people gather to talk, do ceremonies, etc…, and as it is obvious that the local pass way crossed the school site was considered. People of two villages are invited to school; this may be helpful to accept this school as a part of their society rather than a closed system of pedagogy.
The passive ventilation sustainable system organized by using earth capacity construction, and the thermal fume hood well mixed with the story of the prince rose planet and the small volcano of his planet. To create a waterproof coating, Sarooj is recommended, a traditional water-resistant mortar in Iranian architecture which is made of clay and limestone mixed in a six-to-four and kneaded for two days. A portion of furnace slags from baths is combined with cattail (Typha) fibers, egg, and straw, and fixed, then beaten with a wooden stick for even mixing.