نمازخانه بوستان سفرهای دریایی (بنادر) اراضی عباسآباد
افشین خسرویان
موقعیت: تهران، ایران
تاریخ: ۱۳۹۴
مساحت: ۵۰۰ مترمربع
وضعیت: طرح پیشنهادی مسابقه / طرح برگزیده
کارفرما: شرکت نوسازی عباسآباد
تیم طراحی: جواد شعری، ادیب ذیبحی، فرزانه احراری، امین حسینزاده
در مسیر رسیدن به خدا، ابزارهایی چون شریعت، عرف، قانون و …، راهنمای انسان هستند. مولانا مسیر طی طریق به سمت خدا را در دو حوزه کلی بریدن از عالم مادی و فنا بیان میکند. در این پروژه که در بوستان سفرهای دریایی واقع شده، اسکله که پایگاه سفرهای دریایی است، مصداق نمادین این مسیر معنوی در نظر گرفته شده است. از طرفی، شریعت مهمترین ابزار هدایتکننده انسان به سوی معبود است که در این طرح، هسته اصلی نمازخانه، با فرم مکعبیشکل خود، این مفهوم را میرساند؛ مکعب به عنوان فرمی سمبلیک و آشنا، نماد برابری انسانها و سمبل آشنای خانه خداست.
سعی در یافتن مصداقهای مراحل سیر و سلوک، نقش رمزآلود کردن طرح را بر عهده دارد. بخش تاریک مسیر اسکله، تداعیگر استغنا است و شکافتهشدن کنج مکعب نمازخانه، یکی از معجزات اسلام، یعنی شکاف رکن یمانی و واقعه ولادت یگانه موعود کعبه را به نمایش میگذارد. ساختار اصلی طرح به وسیله این انرژی در هم شکسته و فرمهای به وجود آمده، تداعیگر مقرنسهای موجود در معماری مساجد اسلامی است. در نهایت، شیب ملایم اسکله به سمت بالا، به وضوح، حس عروج و فنا را در مخاطب خود القاء میکند و چشمانداز مخاطب در انتهای مسیر، تصویری از طبیعت، حیرت و غرقشدن در ذات حق است.
Seaports Park’s Praying Room
Afshin Khosravian
Location: Tehran, Iran
Date: 2016
Area: 500 sqm
Status: Competition Proposal / Selected Project
Client: Abbas Abad Renovation Company
Design Team: Javad Sheari, Adib Zabihi, Farzaneh Ahrari, Amin Hosseinzadeh
In the path to recognizing God, there are some means, such as sharia, customs, laws, … which can guide the mankind. Mawlana shows the path of recognizing God in two general areas of forsaking the material world and annihilation. In this project which is located in the garden of cruises, pier which is the station of cruises has been considered as the symbolic example of this spiritual path. On the other hand, Sharia is the most important means which directs mankind toward God. In this plan, it has been conceptualized by the main center of the praying room with its cubic form. As a symbolic and familiar form, cube is the symbol of human equality and the house of God (Kaaba).
Attempting to find the examples of the true spiritual journey plays the role of mystifying the plan. The dark part of the path to pier associates Istighna. The crack in the corner of the praying room cube (one of the Islam’s miracles) indicates Yemeni Corner Crack and the One and Only birth in Kaaba. The primary structure of the plan is broken down through this energy, and the created forms associate Muqarnases existing in the architecture of Islamic mosques. Finally, the mild upward slope of the pier clearly induces the sense of ascension and annihilation in individuals. At the end of the individual’s landscape line, there is an image of nature, astonishment and overwhelming in God.
The best ever made 🙂