ساختمان اداری ـ تجاری هور
استودیو طراحی و ساخت فضای خاص (مجتبی تسلط)
موقعیت: تهران، ایران
تاریخ: ۱۳۹۸
مساحت: ۲۴۰۰ مترمربع
وضعیت: ساختهشده
کارفرما: بخش خصوصی
تیم طراحی: حامد سرحدی، میلاد سرحدی، حامد میرپادیاب
اجرا: مسعود اسفندیاری
گرافیک: مهیار تسلط، نسترن حسنی
عکس: محمدحسن اتفاق، مجتبی تسلط
موقعیت مکانی پروژه به نحوی است که روبهروی یکی از بزرگراههای پرتردد تهران (چمران جنوب) واقع شده است و از اینرو، نقش مهمی را میتواند به عنوان یک عنصر معرف در نمای شهری ایفا کند. ارجاع این پروژه به معمار زمانی صورت گرفت که سازه آن ساخته شده بود، و در محل اتصال توده به زمین، فضاهایی با ارتفاع زیاد برای مغازهها لحاظ شده بود و قرار بود واحدهای اداری بر روی آن در نظر گرفته شوند.
کانسپت اولیه طراحی برای رسیدن به طرح دلخواه، دستیابی به شکوه بود؛ هدف این بود که بنایی باشکوه طراحی شود که چشمهای عابران منطقه را به سوی خود بکشاند. البته بر خلاف ساختمانهای معمول که تجلی شکوه را در ایجاد پیچیدگی میبینند، هدف طراح، دستیابی به این عامل با ساختارهای هندسی ساده و فارغ از هرگونه پیچیدگی بود. بر این اساس، برای القای حس شکوه به ناظران، عوامل زیر در نظر گرفته شد:
ـ ایده اولیه طراحی با تمرکز بر ورودی ساختمان شکل گرفت؛ در نظرگرفتن ورودی با ارتفاع زیاد، هدف اصلی معمار را در ایجاد حس عظمت برآورده میکرد.
ـ در ادامه طراحی، جایگاه پنجرهها در نما، در یک راستا قرار گرفت تا ساختار عمودی یکدست و کشیدهای را ایجاد کند که موثر در رسیدن به کانسپت مورد نظر باشد.
ـ عامل ویژه دیگر، توجه به اهمیت واژگان بصری در طراحی بود؛ خطوط عمودی از منظر روانشناسی، القاکننده حس جلال، خبررسانی (عظمت) و اتکا به نفس هستند، خط دید را به بالا میکشانند و اگر با الگویی خاص تکرار شوند، تاثیر زیادی بر مخاطب میگذارند.
از طرف دیگر، پروژه از نظر بومیسازی، نگاهی به برج طغرل، اثر بهجامانده از دوره سلجوقی داشت که به فاصله چند ده کیلومتری بنا واقع شده و در ادامه طراحی، به نوعی از آن وام گرفته شده است، بدینترتیب که معمار با برداشتی آزاد از کنگرههای برج طغرل و شکل و فرم ایوان آن، ایده نهایی خود را در طراحی نمای پروژه پیاده کرده است. در انتخاب مصالح نما نیز با ایجاد کنتراست سیاه و سفید بین سنگ و شیشه، حس فضای پر و خالی ایجاد شده که موجب تمرکز بیشتر نگاهها به سمت بخشهای ارزشمند توده طراحیشده شده است.
در جبهه شمالی، برای اتصال بنا به معبر شهری، پیشفضایی تعبیه شده است که نقش فضای شهری را بازی میکند و تاکید بر دعوتکنندگی بیشتر در ورودی اصلی ساختمان دارد. ورودی شمالی ساختمان نیز به گونهای طراحی شده است که به نوعی تداعیکننده یک ایوان در معماری ایرانی باشد.
Hoor Office Building
Special Space Studio (Mojtaba Tasallot)
Location: Tehran, Iran
Date: 2019
Area: 2,400 sqm
Status: Completed
Client: Private Sector
Design Team: Hamed Sarhadi, Milad Sarhadi, Hamed Mirpadyab
Construction: Masoud Esfandiyari
Graphic: Mahyar Tasallot, Nastaran Hasani
Photo: Mohammad Hassan Ettefagh, Mojtaba Tasallot
“Hoor Office Building” has a unique location; It’s in the corner of a highway with a high traffic in Tehran, and therefore, it could have a significant role as a monument in the city’s image. The design started as a revision for the existing structure of the project, and the program was about designing double height commercial spaces at the ground floor, and office units on the top floors.
Design concept engendered by an effort to attain glory. Our aim was to design a glam building which draws passers attention. On the contrary to common buildings which has been glorified by elaboration and complexity, the architect was willing to reach to this goal with simple geometrical structures and ease. To induce splendor to observers, there were some principal factors:
|- Primitive design idea was developed by considering the entrance as a substantial element; Increasing entry height would induce the mentioned sense of glory.
|- Aligning the facade windows vertically makes a unified vertical structure for the building, emphasizing our conceptual aim.
|- And the last factor is visual vocabulary in design; In psychology, vertical lines narrates glory, greatness and confidence. If it is repeated with some repetitious pattern, will transmit our main concept.
North entrance of building advocates an Iranian porch, and as a secondary space which is used as a tool to connect the building with urban passage; Thus, a more inviting entrance is resulted. Building materials (stone and glass) are selected in a way to create contrast in the facade’s pattern, and to avoid making attraction by formal complexity.