تترا فودهال / استودیو دیزاین اوژن

Tetra Food Hall / OJAN Design Studio

تترا فودهال

استودیو دیزاین اوژن (اوژن سلیمی، دنا خاکسار)

موقعیت: اهواز، ایران
تاریخ: ۱۴۰۱
مساحت: ۶۰۰ مترمربع
وضعیت: ساخته‌شده
کارفرما: کسری زالی
تیم طراحی: سپاس حقیقی، فریدون پورتوکلی
عکس: محمدحسین حمزه‌لویی

تترا فودهال ساختمانی سه‌طبقه در خیابان پررفت‌و‌آمد کیان‌آباد اهواز، با کاربری‌هایی نظیر کافی‌شاپ، رستوران، و نان و شیرینی‌پزی است. این بنا پیش از بازسازی، نمایی سنگی با گرافیک دوبعدی و فاقد ارزش‌های معماری داشت که در میان ساختمان‌های بلند آجری اداری احاطه شده بود. درخواست کارفرما طراحی ساختمانی بود که علاوه بر داشتن هارمونی با سایر بناهای منطقه، رویکردی پیشرو و نوین را از طریق نقد وضع موجود به نمایش بگذارد. با این توصیف، سوال اصلی تیم طراحی این بود که پروژه چگونه می‌تواند در عین برقراری دیالوگ با بناهای مجاورش و ایجاد پیوستگی بصری در پوسته شهری، تمایزی در ساختار تیپولوژی و مورفولوژی بستر خود ایجاد کند و دعوت‌کننده عابران به فضای درونی‌اش باشد؟

تترا فودهال / استودیو دیزاین اوژن
Courtesy of OJAN Design Studio | Photo: M.H. Hamzehlouei

در قدم اول، نمای فاقد هویت پیشین تخریب، و با حفظ سازه بتنی آن به‌صورت اکسپوز، شبکه‌ای خنثی برای تعریف پوسته جدید فراهم شد. با توجه به لزوم اتصال بصری دو بدنه آجری مجاور پروژه به یکدیگر، آجری با میانگین رنگی آجرهای نمای بناهای طرفین به عنوان متریال جداره‌سازی بنا در نظر گرفته شد. همچنین به منظور پیوستگی میان فضای داخل و خارج، و نیز ایجاد دعوت‌کنندگی، پوسته‌های آجری به سمت داخل خمیده شدند، به‌گونه‌ای که در هر یک از سلول‌های تعریف‌شده توسط سازه بتنی، یک دیوار آجری منحنی با شعاعی مشخص جانمایی شد که بر اساس نوع کاربری، جهت متفاوتی به خود گرفت؛ گاهی برای تعریف ورودی، عابر را با خود به داخل هم‌مسیر می‌کند؛ گاهی از درون، نشیمن‌های کافه را در آغوش می‌گیرد؛ و گاهی با امتدادی خطی به داخل، بر جداره‌های طرفین تاکید می‌کند، گویی پوسته شهری تا درونی‌ترین لایه پروژه نفوذ می‌کند و به تعریف فضاهای داخل می‌پردازد.

تترا فودهال / استودیو دیزاین اوژن
Courtesy of OJAN Design Studio | Photo: M.H. Hamzehlouei

با توجه به مواجهه مخاطبان پروژه با پوسته نما، تلاش شد تا مدول‌های آجری ماهیتی منحصربه‌فرد برای ترغیب حس لامسه و نیز بازی با نور و سایه داشته باشند. لذا با تیشه‌ای‌کردن دستی آن‌ها توسط کارگرها، تلاش کردیم آجرها به‌جای داشتن بافت منظم کارخانه‌ای، همچون اثری هنری، حاصل تلاش و کار دست باشند، و هیچ آجری شبیه دیگری نباشد. این تصمیم باعث افزودن لایه ادراکی جدیدی به پروژه شد که فقط در رزولوشن بالا و از فاصله نزدیک قابل رویت است.

تترا فودهال / استودیو دیزاین اوژن
Courtesy of OJAN Design Studio | Photo: M.H. Hamzehlouei

در مراحل بعد، برای تکمیل فضاسازی حسی پروژه، فضای داخلی با انواع سبزینگی شامل گلدان‌ها، دیوار سبز و گیاه‌های ریزشی آراسته شد که از جمله آن‌ها یک درخت بلند نخل در بدو ورود به پروژه است که برای تاکید بر ارتفاع وید، و نوعی نمادسازی از اقلیم جنوب در نظر گرفته شده است. همچنین استفاده از بتن، ورق فلزی مشکی و چوب طبیعی در مبلمان و المان‌های دکوری، به ایجاد بافت و نوعی ترکیب‌بندی همخوان با آجر کمک کرد.

 

پروژه تترا فودهال نمایشی از دیوارهای رقصان آجری است که هر یک در تلاش برای امتداددادن شهر به درون بنا هستند و پترنی هم‌آوا با موسیقی شهر را به گوش می‌رسانند. این ساختمان شامل دو طبقه فضای سربسته و یک طبقه تراس نیمه‌باز، و همچنین بام سبز در انتهاست که در عین یکپارچگی‌شان در منطق شکل‌دهی، تجربه‌های فضایی متفاوتی را به مخاطبان خود عرضه می‌کنند. 

Tetra Food Hall

OJAN Design Studio (Ojan Salimi, Dena Khaksar)

Location: Ahvaz, Iran
Date: 2022
Area: 600 sqm
Status: Completed
Client: Kasra Zali
Design Team: Sepas Haghighi, Fereidoun Poortavackoli
Photo: M.H. Hamzehlouei

Tetra Food Hall is a three-level commercial building with different functions such as café, restaurant and pastry bakery. The building was previously covered with a flat stone facade, without any architectural values, neighboring mostly tall brick buildings. Thus, the client proposed a design matching not only the surrounding buildings, but also being unique in context. With these in mind, the first goal was to maintain the harmony of the building with the city, and to create a new typology to attract any passerby. 

First steps, the existing facade was removed, but the concrete structure was kept intact as a grid to support the new facade. As the building was placed between two brick buildings, the brick color was chosen to be somehow between those of the neighboring buildings. Then, brick walls were introduced in the structure, and were curved in order to serve as a continuum of the city shell, and leading the people in. This formation connects the interior and exterior to welcome the customers by their curved shapes, at the entrance. As a result, there are several curved brick walls between concrete cells whereas each wall has a unique radius and angel, depending on its function; One wall is specifically designed for the entrance; some walls envelope the seats in the restaurant; and some others function as straight separating walls.

Moreover, adzed bricks were utilized to tempt the customers to touch them, and be dazzled by shadows and the light reflection. These bricks were partly handmade by adzing workers, and consequently, each brick has a unique texture and form. In fact, this approximation in the pattern of the bricks is considered as an artwork which can never be made by machines.

Final steps, the interior design was developed by using more sensual stimulations such as various plants in flower boxes, green walls, hanging pots, and specially, a tall palm tree in the center of the void, as a symbol of its tropical context. Also, using more touchable materials such as concrete, black metal and natural wood in furniture and decoration, were all in harmony with the bricks and plants.

Tetra Food Hall is a pattern of dancing curved walls extending the melody of the city to the inside. The project includes two closed levels, one semi-open terrace, and an open roof garden, which provide different spatial experiences, in spite of the coherence in their formations.

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *